Back to list All Articles Archives Search RSS Terug naar lijst Alle artikelen Archieven Zoek RSS

Ouderen leggen contact via Twitter

Soms geeft Google een kijkje in iemands agenda. Zo stond hoogleraar Marketing Hans Kasper op vrijdag 11 juni te spreken op een symposium over ouderen en (sociale) media. “Een leuke en informatieve middag”, zegt hij zelf. “De laatste jaren doe ik onderzoek naar ouderen en hun consumentengedrag. Ouderen vinden andere dingen belangrijk dan jongeren. Ze hechten bijvoorbeeld meer aan de kwaliteit van een product en zijn ook bereid daarvoor te betalen. De grens wordt trouwens al getrokken bij vijftig. Dan ben je weliswaar nog niet gepensioneerd, maar het is wel een leeftijd waarop veel mensen een nieuwe levensfase ingaan. De kinderen zijn het huis uit en pa en ma beschikken opeens over meer geld.”

Bedrijven hebben deze groep volgens Kasper nog niet ontdekt. “Er is erg weinig aandacht voor en als die er is, gaat het over twee stereotypen. De een is de zielige zieke zwakke oudere die achter de geraniums zit en een pyjamadag heeft en de andere is de levenslustige Zwitserleven-oudere die veel geld heeft te besteden. Beiden doen geen recht aan de werkelijkheid. Er zijn veel tussenvormen en die ben ik in kaart aan het brengen. Deze groep wordt steeds groter.” Dat ziet hij niet als een probleem. “Dit is nu eenmaal de richting die de populatie opgaat. Je moet kijken hoe je er iets positiefs uit kunt halen. Bedrijven zouden samen met ouderen nieuwe innovatieve producten kunnen ontwikkelen. Zuid-Limburg, waar de vergrijzing al is begonnen, zou hiervoor als proeftuin kunnen dienen.”

Van het symposium heeft Kasper zelf ook het een en ander opgestoken. “Een andere spreker, die bij een adviesbureau werkt, vertelde over ouderen en sociale media zoals Twitter. Vaak wordt gedacht dat het mensen verder uit elkaar drijft. De koningin heeft het daarover gehad in haar kersttoespraak. Ik ben zelf ook niet zo’n twitteraar. Hij noemde echter een prachtig voorbeeld van een buurt waar mensen via sociale media met elkaar in contact waren gekomen. Nu ze elkaars gemeenschappelijke interesses kenden, kwamen ze ook vaker bij elkaar over de vloer. Er waren leesclubs opgericht en men hielp elkaar met klusjes.”

 

Cleo Freriks

Categories:Categorieën:

CommentsReacties

There are currently no comments.Er zijn geen reacties.

Post a Comment

Laat een reactie achter

Door een reactie te plaatsen gaat u akkoord met de verwerking van de ingevulde gegevens door Observant.
Voor meer informatie: Privacyverklaring
By responding, you agree to send the entered data to Observant.
For more info: Privacy statement

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)