Back to list All Articles Archives Search RSS Terug naar lijst Alle artikelen Archieven Zoek RSS

Halve wormgaten

Film: Looper

Het verhaal van Looper: In 2074 is het tijdreizen uitgevonden, maar ook gelijk weer verboden. De georganiseerde misdaad negeert dit verbod en stuurt haar slachtoffers gekneveld terug naar het Kansas van 2044 om ze daar te laten liquideren door huurmoordenaars, die ook wel loopers genoemd worden. Joe (Joseph Gordon-Levitt) is een van die loopers. Dankzij die baan kan Joe zich een levensstijl vol mooie vrouwen, luxe bolides en designerdrugs permitteren, maar de secundaire arbeidsvoorwaarden zijn nogal dubieus: elke looper moet namelijk vroeg of laat zijn oudere ik omleggen. Als voor Joe de bewuste dag komt, laat hij zijn oudere ik (Bruce Willis) ontsnappen, waarna een klopjacht begint. Op jonge Joe. En oude Joe.

Terecht dat alle Amerikaanse critici wegloopen met deze film, want:

- De synopsis klinkt als een vorm van zelfbevlekking voor het slimste jongetje van de scenarioklas, maar regisseur Rian Johnson presenteert zijn complexe scenario met zoveel bravoure dat je als kijker je ongeloof opschort, al is het maar om te zien of het hem zal lukken om de ingenieuze tijdreispuzzel op te lossen.

- Een mooie breinbreker: welke raad zou jij je jongere ik geven als je naar pak ‘m beet 1990 zou worden teruggeflitst? Uw recensent zou het wel weten: vertel alle onbereikbare mooie meisjes uit je klas dat ze over twintig jaar met de filmcriticus van Observant getrouwd kunnen zijn.

Laat maar loopen, want:

- Dat Johnson een loopje neemt met de wetten van de logica valt te billijken (want inherent aan tijdreisfilms), maar jammer genoeg laat hij ook elders hele en halve wormgaten in zijn scenario vallen. Of vindt u het logisch dat huurmoordenaars zelf hun oudere ik uit de weg moeten ruimen?

- Johnson mengt stijlelementen uit sciencefiction, film noir, actiefilm en western. Het zijn een paar genres te veel voor één film. De western is het meest overtuigend.

Het salomonsoordeel: Fijn Hollywoodvertier met een hart en een brein. Cinefielen zullen klagen dat de sf-klassiekers waaraan Looper refereert (Twelve Monkeys, La Jetéé) veel beter zijn. Ze hebben gelijk, maar cinefielen moeten ook leren soms tevreden te zijn met wat ze wel krijgen.

Mark Vluggen

 

 

Check the full film programme here: Lumière and Pathé

Categories:Categorieën:

CommentsReacties

There are currently no comments.Er zijn geen reacties.

Post a Comment

Laat een reactie achter

Door een reactie te plaatsen gaat u akkoord met de verwerking van de ingevulde gegevens door Observant.
Voor meer informatie: Privacyverklaring
By responding, you agree to send the entered data to Observant.
For more info: Privacy statement

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)