Back to list All Articles Archives Search RSS Terug naar lijst Alle artikelen Archieven Zoek RSS

Waardig afscheid theaterfenomeen

Waardig afscheid theaterfenomeen

Photographer:Fotograaf: Sanne Peper

Mightysociety 10: Hoe ook ik liefde vond in het nieuwe Azië is de finalevoorstelling van de Mightysociety-reeks onder regie van Eric de Vroedt. In elke voorstelling worden maatschappelijk relevante thema’s aangehaald en De Vroedt schroomt daarin niet een duidelijk standpunt in te nemen. Mightysociety begon in 2003 en is ondertussen uitgegroeid tot een theaterfenomeen in Nederland. Het project won onder andere de Amsterdamprijs en de prijs van Kritiek 2012 en de delen 4, 6 en 8 werden genomineerd voor het Nederlandse theaterfestival.

Dit tiende deel gaat over het globale kapitalisme en de morele vraagstukken die hierbij komen kijken. Het verhaal speelt zich af in Indonesië waar Lex, een rijke gepensioneerde Nederlandse man, zijn tijd verdrijft met Aziatische vrouwen en zich niets lijkt aan te trekken van wat anderen daarvan vinden. Wanneer hij op een dag zijn zoon Ramses vanuit een lokaal ziekenhuis belt met de woorden: “Ik ga dood”, zegt Ramses direct de opening van zijn nieuwe prestigieuze kunsttentoonstelling af en reist samen met zijn moeder naar Indonesië. Daar vinden ze Lex echter niet in het ziekenhuis, maar al dansend in de bar van zijn hotel. Om de zorgen van zijn zoon en ex-vrouw bekommert hij zich niet. In de dagen die volgen worden de problemen binnen het gezin uitgevochten tegen de achtergrond van het nieuwe moderne Azië.

Wat Mightysociety10 sterk maakt zijn de geloofwaardige karakters die om moeten gaan met grote morele vraagstukken. De voorstelling is een politiek debat, gevoerd op menselijke schaal. De lijn tussen wat goed en slecht is, wordt naarmate de voorstelling vordert steeds moeilijker vast te stellen. De westerse rijke Lex (zeer overtuigend gespeeld door Hein van der Heijden), blijkt ondanks zijn egoïstische gedrag misschien toch iets goeds te doen terwijl de linkse Ramses met al zijn idealen vooral een hypocriet blijkt te zijn. Het zijn echter niet alleen ‘de westerlingen’ die een stem krijgen in deze voorstelling. De nieuwe vriendin van Lex en de hoteleigenaar laten zien dat in het veranderende Oosten, de koloniale geschiedenis nog lang niet vergeten is.

Het complexe verhaal wordt afgewisseld met sterke visuele beelden – denk aan veel roze neon en dansende Aziatische poppetjes – en uptempo muziek. De voorstelling blijft van begin tot eind boeiend en zet aan tot nadenken achteraf. Eric de Vroedt gaat terug naar de kern; de relatie tussen vader en zoon. Het is daarmee een persoonlijk en waardig einde van wat met recht een theaterfenomeen genoemd mag worden.

Marlien van Liempt

Mightysociety10: Hoe ook ik liefde vond in het nieuwe Azië speelt 6 december om 20.00 uur in de Ainsi in Maastricht. Aansluitend speelt de mightfinaleremix met een overzicht van de gehele Mightysociety-reeks.

Categories:Categorieën:

CommentsReacties

There are currently no comments.Er zijn geen reacties.

Post a Comment

Laat een reactie achter

Door een reactie te plaatsen gaat u akkoord met de verwerking van de ingevulde gegevens door Observant.
Voor meer informatie: Privacyverklaring
By responding, you agree to send the entered data to Observant.
For more info: Privacy statement

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)