Back to list All Articles Archives Search RSS Terug naar lijst Alle artikelen Archieven Zoek RSS

Stijging tandartskosten valt mee

Een bezoek aan de tandarts is in januari van het nieuwe jaar, na het vrijgeven van de tarieven, slechts een beetje duurder geworden. Dat blijkt uit Maastrichts onderzoek waarin de tarieven van ruim 1300 tandartspraktijken zijn vergeleken met vorig jaar. Maar volgens gezondheidseconoom prof. Wim Groot is het experiment van minister Schippers gedoemd te mislukken.

De prijs van vullingen, gebitsreiniging en nazorg zijn 5 tot 8 procent gestegen, terwijl kaakfoto's 3 procent goedkoper zijn geworden. Ziehier de uitschieters, zo blijkt uit de analyse van prof. Tjeu Blommaert en Rogier Deumes, beiden verbonden aan de School of Business and Economics. De onderzoekers vergeleken de tarieven in opdracht van Fa-med, de administratieve dienstverlener van 2100 tandartsen in Nederland.

Met de vrije tarieven wil minister Edith Schippers van Volksgezondheid de concurrentie tussen tandartsen aanwakkeren, met als doel: meer variatie in prijs en kwaliteit. "De tarieven, gecorrigeerd voor de inflatie, zijn met 4 procent minder dramatisch omhoog geschoten dan menigeen had verwacht", zegt Blommaert. "Op termijn mag je verwachten dat de tarieven zakken. We houden ook rekening met businessmodellen waarbij controles gratis worden en behandelingen des te duurder. Dat is wat ondernemers ook doen. Maar goed, voor dit soort bespiegelingen is het nog te vroeg."

De maatregel is gedoemd te mislukken, zegt daarentegen Wim Groot, UM-hoogleraar gezondheidseconomie. "Als je prijsverschillen op basis van kwaliteit wilt, dan moet je zorgen dat tandartsen tegenover patiënten duidelijk maken hoe goed ze zijn. Nu weten we dat niet. Gebruikt een duurdere tandarts beter materiaal of is hij beter geschoold? Geen idee. Misschien denkt-ie: laat ik mijn prijzen ook maar verhogen, anders denken patiënten dat ik slechter presteer. "

Tandartsen in Nederland hebben een ruim patiëntenbestand en voelen daarom niet de noodzaak om te concurreren. In Duitsland, waar een overschot aan tandartsen heerst, is die noodzaak er wel. "Op websites laten ze zien welke spullen ze gebruiken, wat ze aan nascholing hebben gedaan en hoe tevreden de klanten zijn."

Groot heeft zeker een punt, zegt Blommaert, maar deze kritiek geldt niet alleen voor tandartsen. "Als ik mijn auto naar de garage breng, weet ik ook niet precies welke kwaliteit ik kan verwachten. Bovendien gaan we vervolgonderzoek doen waarin we de tevredenheid van de patiënt meten. Zo zullen we meer zicht krijgen op de prijs-kwaliteit-verhouding."

 

Maurice Timmermans

Categories:Categorieën:

CommentsReacties

There are currently no comments.Er zijn geen reacties.

Post a Comment

Laat een reactie achter

Door een reactie te plaatsen gaat u akkoord met de verwerking van de ingevulde gegevens door Observant.
Voor meer informatie: Privacyverklaring
By responding, you agree to send the entered data to Observant.
For more info: Privacy statement

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)