Back to list All Articles Archives Search RSS Terug naar lijst Alle artikelen Archieven Zoek RSS

Ode aan de filmgeschiedenis

Film: Hugo 3D

Het verhaal: Parijs, 1931. Het weesjongetje Hugo (Asa Butterfield) woont stiekem in de nok van treinstation Montparnasse. Hugo’s dierbaarste bezit is een metalen opwindpop die hem door zijn vader (Jude Law) is nagelaten. Hugo’s vader stierf voordat hij de pop kon repareren en het is Hugo’s droom om het werk van zijn vader af te ronden. Hij krijgt daarbij hulp van de stiefdochter van de humeurige uitbater (Ben Kingsley) van de speelgoedwinkel in het station.

 

Die elf Oscarnominaties zijn stuk voor stuk verdiend, want:

- Op papier klonk het als de sellout van de eeuw: Martin Scorsese (Raging Bull, Taxi Driver) die een familiefilm maakt. Inmiddels heeft Hugo echter elf Oscarnominaties opgestreken en werd de film door de Amerikaanse filmpers op superlatieven onthaald. Het is dan ook niet zomaar een familiefilm geworden. Scorsese heeft namelijk in de tweede helft van de film een enorme verrassing in petto. De plot zal ik niet verklappen, maar je mag gerust vooraf weten dat Scorsese – die zich met de door hem opgerichte World Cinema Foundation inzet voor de restauratie van filmklassiekers – met Hugo een monument heeft opgericht voor filmpioniers als Georges Méliès en de gebroeders Lumière.

- Op www.thefilmstage.com is een overzicht te vinden van tien filmklassiekers die je gezien moet hebben voordat je naar Hugo gaat kijken. Wees echter gerust: ook als je niet weet wie Harold Lloyd of Buster Keaton zijn, kun je van Hugo genieten.

 

Hopelijk wordt niet Hugo maar The Artist de grote Oscarwinnaar, want:

- Als familiefilm is Hugo een teleurstelling: het acteerwerk van met name Asa Butterfield is vlak en de slapsticktaferelen in de stationshal zijn ronduit flauw. Hugo maakt het pijnlijk duidelijk dat Scorsese geen goede Harry Potter-film in de vingers heeft; de regisseur bevindt zich zichtbaar te ver buiten zijn comfort zone.

- Ook na het zien van Hugo ben ik niet overtuigd van nut en noodzaak van 3D; een zweem van hoofdpijnverwekkende geldklopperij blijft aanwezig.

 

Het salomonsoordeel: Hugo is een tweekoppig beest: de eerste helft is een niet meer dan redelijke familiefilm, de tweede helft een regelrecht briljante liefdesverklaring aan de (begindagen van) de filmkunst.

 

Mark Vluggen

Categories:Categorieën:

CommentsReacties

There are currently no comments.Er zijn geen reacties.

Post a Comment

Laat een reactie achter

Door een reactie te plaatsen gaat u akkoord met de verwerking van de ingevulde gegevens door Observant.
Voor meer informatie: Privacyverklaring
By responding, you agree to send the entered data to Observant.
For more info: Privacy statement

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)