Back to list All Articles Archives Search RSS Terug naar lijst Alle artikelen Archieven Zoek RSS

IQ-score is intelligentie + motivatie

IQ-score is intelligentie + motivatie

IQ-test-experiment

MAASTRICHT. Nogal logisch: wie gemotiveerd is, presteert beter. Maar dat geldt ook voor IQ-testen, concluderen drie Maastrichtse economen. Een IQ-score blijkt niet puur een weerspiegeling van je cognitieve kunnen. Het is een combinatie van intelligentie en motivatie.

8-10-14-18-…- 34-50-66. Wie kent ze niet, dit soort getallenreeksen waarbij het ontbrekende cijfer moet worden ingevuld. De een gruwelt ervan, een ander is al aan het rekenen geslagen. De laatste zal profijt hebben, want wie het leuk vindt om dit soort IQ-testvragen te beantwoorden en daarbij óók nog eens een beloning in het vooruitzicht krijgt gesteld, zal beter scoren.
De economen Bas ter Weel, Lex Borghans en Huub Meijers legden aan 128 Maastrichtse studenten verschillende IQ-testvragen voor. Voor sommige vragen kregen de deelnemers 30 seconden bedenktijd, voor andere 1 minuut, en voor weer andere een onbeperkte tijdslimiet. De beloningen varieerden van niets tot 1 euro. Borghans, hoogleraar onderwijseconomie: “Belonen werkt, dat is al langer bekend. Maar het werkt dus ook in het maken van IQ-testen. Wij merkten dat de deelnemers meer tijd namen voor een vraag als er geld werd geboden, ongeacht hoeveel. En we weten dat hoe meer tijd je investeert in een vraag, hoe groter de kans op een goed antwoord.” In een recent verschenen artikel schrijven de onderzoekers over dit belang van zogeheten extrinsieke motivatie. Iemand die daarnaast intrinsiek gemotiveerd is (van binnenuit, omdat hij of zij het simpelweg leuk vindt om deze testjes te maken), zal nog meer profijt hebben van beloningen die in het vooruitzicht worden gesteld. “De twee soorten motivatie zijn complementair.”
IQ blijkt een voorspellende factor voor later, voor de toekomst van een persoon, voor zijn of haar economische succes, zegt Borghans. “Mensen met een hoger IQ doen het vaak beter op school en zullen later op de arbeidsmarkt hun voordeel daarmee doen.” Maar nu blijkt dat een IQ-score meer is dan intelligentie alleen, is er dus hoop – “een optimistisch idee”- voor bijvoorbeeld zwakkere leerlingen die gemotiveerd kunnen worden (door de onderwijzer of ouder) en ook ver kunnen komen. Borghans: “Dat doet de vraag rijzen of scholen hun tijd moeten stoppen in cognitieve skills als wiskunde en taal, of dat ze meer energie moeten steken in non-cognitieve skills als motivatie.” 

 

Categories:Categorieën:

CommentsReacties

There are currently no comments.Er zijn geen reacties.

Post a Comment

Laat een reactie achter

Door een reactie te plaatsen gaat u akkoord met de verwerking van de ingevulde gegevens door Observant.
Voor meer informatie: Privacyverklaring
By responding, you agree to send the entered data to Observant.
For more info: Privacy statement

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)