Back to list All Articles Archives Search RSS Terug naar lijst Alle artikelen Archieven Zoek RSS

Nieuwe UM-website in december online

Nieuwe UM-website in december online

Photographer:Fotograaf: Joey Roberts/ professioneel mediabedrijf Submedia maakt een video voor de nieuwe website

In december gaat ze eindelijk de lucht in: de nieuwe website van de Universiteit Maastricht. Na anderhalf jaar discussiëren, schrijven, ontwerpen en bouwen zullen de grootste ergernissen hopelijk zijn aangepakt. Geen dwaaltochten meer, een zoekmachine die naar behoren werkt en veel beeld en video’s.

Het wordt de zevende website alweer. De huidige stamt uit 2007, hoewel die twee jaar geleden is opgepimpt. Wat de overheersende blauwe kleur en het logo van de Universiteit Maastricht betreft: die blijven. De UM-huisstijl, een ontwerp van Studio Dumbar uit Den Haag, is in 1999 stap voor stap ingevoerd en daar wordt niet aan gemorreld. Ook blijft de voertaal Engels, hoewel er voor de meeste pagina’s een Nederlandse vertaling voorhanden is.
Wat er wel verandert: zo’n 55 duizend pagina’s met informatie – berekend door Google Analysis – worden teruggebracht tot zo’n vierduizend pagina’s. Manon Gorissen, hoofd digitale communicatie: “De huidige site is een brei met veel dubbele informatie. Op iedere opleidingspagina staat bijvoorbeeld een omschrijving van het probleemgestuurd onderwijs, en de ene faculteit nuanceert het net iets anders dan de andere. Dat leidt tot verwarring. Je kunt beter één tekst schrijven over het pgo en deze vervolgens linken.”
De nieuwe site bevat veel beeldmateriaal. Er zijn 150 nieuwe video’s gemaakt en 500 nieuwe foto’s. Gorissen: “Alle pagina’s openen met een paginagrote foto met daarnaast vier of vijf fast facts, vlugge feitjes. De bezoeker ziet in één oogopslag of hij hier de juiste informatie zal vinden.”
Die bezoeker – “de gebruiker”- is het belangrijkste uitgangspunt. “Welke vragen moet een site beantwoorden? Dat zal voor een student anders zijn dan voor een wetenschapper, een alumnus, een donateur, of een bedrijf dat interesse heeft in postacademische cursussen. In het voorjaar van 2014 hebben we tweehonderd medewerkers en studenten van de UM geïnterviewd over hun wensen. Ook zijn er 1200 ingevulde enquêtes ontvangen van externen”, vertelt Gorissen.
Voor het project zijn drie ondernemingen aangetrokken: Contentkings uit Rotterdam is gespecialiseerd in content strategy, het Rotterdamse Finalist zorgt voor het content management system en voor het ontwerp tekende designbureau Zuiderlicht uit Maastricht. Vanuit de universiteit zijn studenten kennistechnologie ingezet, net als redacteuren van de afdeling communicatie.
“We hebben bijna alle teksten herschreven, die worden via contactpersonen (zo’n zestig) in de faculteiten voorgelegd aan de ‘eigenaren’, wetenschappers bijvoorbeeld. Zij mogen checken op feitelijke onjuistheden, en nee, dat is niet altijd gemakkelijk. Sommigen nemen alle tijd, anderen proberen toch hun eigen toon erin te verwerken.” 
Wat die eigen toon betreft: die zit op de huidige site ook al in heel veel teksten, omdat Jan en alleman – dus ook amateur tekstschrijvers – zich ermee bemoeit (zo’n tweehonderd in de hele universiteit). Gorissen’ team kon en kan de faculteiten en servicecentra niet dwingen hun manier van werken over te nemen, maar het aantal mensen dat rechtstreeks mag publiceren, wordt minder, zegt Gorissen. “Per faculteit of servicecentrum zullen een of twee mensen de eindredactie in handen krijgen zodat er nog enige controle is.”
En de kans op lelijke aanhangels, pagina’s die door een afdeling of medewerker in elkaar zijn geknutseld? “Dat houd je natuurlijk niet tegen, maar we hopen dat men de bestaande mogelijkheden –  bijvoorbeeld om onderzoek of bepaalde gebeurtenissen te highlighten en nieuwe media te gebruiken – zo aantrekkelijk vindt dat men niet anders wil.”
Het omvangrijke websiteproject begon met een vraag vanuit de studentengeleding van de universiteitsraad. Of er eens iets gedaan kon worden aan de informatievoorziening. Studenten moeten naar te veel kanalen voor inlichtingen over roosters, vakken of cijfers. Gorissen: “We wilden aanvankelijk alleen het studentendeel aanpakken. Maar tevergeefs, het liet zich niet losweken als een vlaaipunt. We kwamen er niet onderuit om de hele site opnieuw te bouwen.”
Het Studentportaal is een apart traject geworden. Een pilot met 300 studenten start eind dit jaar.

Uit de jongste dienstverleningsmonitor (juli 2015) blijkt dat 32 procent van de UM-medewerkers (zeer) ontevreden is over de UM-website, 28 procent neutraal en 41 procent (zeer) tevreden. Het onderzoek om te meten hoe tevreden de staf is over de dienstverlening van de verschillende diensten binnen de UM is uitgevoerd door Flycatcher. In totaal hebben bijna 1200 medewerkers deelgenomen aan de enquête.

Informatie over de Studentportaal: http://newstudentportal.maastrichtuniversity.nl/

Informatie/blog over het webproject: http://mc.maastrichtuniversity.nl/UMWebProject/

Categories:Categorieën:
Tags:

CommentsReacties

There are currently no comments.Er zijn geen reacties.

Post a Comment

Laat een reactie achter

Door een reactie te plaatsen gaat u akkoord met de verwerking van de ingevulde gegevens door Observant.
Voor meer informatie: Privacyverklaring
By responding, you agree to send the entered data to Observant.
For more info: Privacy statement

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)