Back to list All Articles Archives Search RSS Terug naar lijst Alle artikelen Archieven Zoek RSS

Een James Dean-portret zonder hoogtepunt

Een James Dean-portret zonder hoogtepunt

Film: Life

De cultfiguur en acteur James Dean (Rebel Without a Cause, 1955) loopt met opgetrokken schouders en nonchalant, een sigaret tussen zijn lippen geklemd, door de stromende regen op Times Square. Dit inmiddels iconische beeld in New York werd in de jaren vijftig vastgelegd door fotograaf Dennis Stock, die bijzonder veel moeite moest doen om toestemming te krijgen van Dean. En juist dat staat centraal in Life, de nieuwe film van de Nederlandse regisseur Anton Corbijn.

Life speelt zich af in slechts twee weken, waarin Dean en Stock eerst lange tijd om elkaar heen draaien, om vervolgens naar elkaar toe te groeien. Vanwege het korte tijdsbestek krijgt Corbijn de kans om veel diepgang aan de personages te geven. De Nederlander begon zijn carrière als fotograaf en legde allerlei beroemdheden (onder wie Tom Waits en Clint Eastwood) op de gevoelige plaat.

Wie een boeiende karakterstudie verwacht, die zo hier en daar wat unieke punten van het fotografievak blootlegt, komt bedrogen uit. Life is namelijk een saaie film geworden, die vooral lijdt onder het ontbreken van een dramatisch hoogtepunt. Natuurlijk is dat in zekere zin gedurfd, maar het resultaat is een vlakke film die nergens naartoe lijkt te werken.

Ook het spel van hoofdrolspelers Robert Pattinson (Dennis Stock) en Dane DeHaan (James Dean) komt ietwat verveeld over. De twee lijken ook weinig chemie gehad te hebben. Het feit dat DeHaan zijn best doet om precies te klinken als Dean doet ook af aan de film. Corbijn koos er namelijk bewust voor geen lookalike te casten. Naar eigen zeggen omdat hij de beste acteur voor de rol wilde. Maar waarom DeHaan dan wel zo moet klinken?

Tegelijk moet gezegd worden dat Life er bijzonder mooi uit ziet. Niet alleen de sets en de kostuums zijn prachtig, ook lijkt het gedurende de hele film alsof je naar een mooie foto kijkt. Daarnaast weet Corbijn minder positieve kanten van de twee hoofdpersonen te belichten, waarmee het verhaal in elk geval oprecht overkomt. Life is een knappe poging tot een karakterstudie, die helaas niet meer dan middelmatig is geworden.

Jim Pedd, alumnus van Fasos en freelance filmjournalist

 

Zie hier het filmprogramma van Lumière en Euroscoop

Categories:Categorieën:
Tags:

CommentsReacties

There are currently no comments.Er zijn geen reacties.

Post a Comment

Laat een reactie achter

Door een reactie te plaatsen gaat u akkoord met de verwerking van de ingevulde gegevens door Observant.
Voor meer informatie: Privacyverklaring
By responding, you agree to send the entered data to Observant.
For more info: Privacy statement

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)