Back to list All Articles Archives Search RSS Terug naar lijst Alle artikelen Archieven Zoek RSS

Unifairsiteit

Unifairsiteit

Medewerkerscolumn

Hebt u al een fairzekering? Bestaat echt. Een sensor in uw auto registreert hoe u rijdt, en bij goed rijgedrag wordt uw premie verlaagd. Zo gaat u beter rijden en betaalt u bovendien niet langer mee aan de ongelukken van uw door testosteron gedreven buurjongen. Transparant. Eerlijk. Efficiënt. Kortom: waar blijft de unifairsiteit? 80 procent van de onderwijsinspanning gaat naar de 20 procent zwakste studenten, maar niemand houdt dat precies bij. Ontransparant! Niet wie het meeste onderwijs gebruikt betaalt daar voor, maar de ijverige studenten betalen de herkansingen van de flierefluiters. Oneerlijk! Stimuleer studenten door ze apart te laten betalen voor begeleiding en herkansingen. Efficiënt! Dit systeem zet jonge mensen aan gezond en vlijtig te leven, maar zonder te betuttelen en te moraliseren. Het respecteert de individuele keuzevrijheid, maar zorgt er wel voor dat de gevolgen daarvan niet op anderen worden afgewenteld.

Uiteraard vergt zo’n systeem eerst een investering. Maar het is een kleine moeite om herkansingen te factureren. En van docenten mag worden gevraagd om de begeleidingstijd per student te registreren, terwijl kleine camera’s de feedback tijdens werkgroepen vastleggen.
En de moderne techniek vermag nog zo veel meer! Nu al hangen we onszelf vol met stappentellers en calorieënmeters, dus waarom geen ‘wearable’ die registreert hoe gezond, regelmatig en studieus een student leeft? Wie zijn gegevens met de universiteit deelt en oppassend leeft, krijgt korting.
Bijkomend voordeel is dat de universiteit zo een schat aan gegevens verzamelt over het verband tussen leefstijl en studiesucces. Op basis daarvan zal preventief kunnen worden ingegrepen voordat een student begint weg te zakken, in plaats van de eerste onvoldoendes af te wachten. Het betreft dus een vorm van empowerment voor de student!

Uiteraard is die student mondig. Dat waarderen we ook want dat houdt de docenten scherp. Er moeten dus heldere procedures komen wanneer studenten niet tevreden zijn met de kwaliteit van de feedback, of van mening zijn dat de docent te veel tijd nam voor zijn feedback. Of wanneer studenten vinden dat hun bijdrage de groepsdiscussie juist verder hielp in plaats van die alleen maar op te houden. Mocht over zulke zaken onverhoopt een keertje meningsverschil ontstaan, dan kunnen studenten uiteraard verhaal halen bij de examencommissie.
Op de unifairsiteit lijden de goeden niet onder de slechten, wordt de student empowered, wordt de docent naar inzet beloond, en krijgt de samenleving maximaal rendement op haar input. Iedereen stimuleert iedereen. Wat houdt ons tegen?

Tsjalling Swierstra, hoogleraar filosofie

Categories:Categorieën:
Tags:

CommentsReacties

There are currently no comments.Er zijn geen reacties.

Post a Comment

Laat een reactie achter

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Enter the code shown above: