Problemen Proctorio zorgden voor chaos bij sommige toetsen Universiteit Maastricht

06-11-2020

MAASTRICHT. De jongste toetsweek aan de Universiteit Maastricht is op sommige dagen chaotisch verlopen door technische problemen met antispieksoftware Proctorio. Studenten werden een of zelfs meerdere keren uit het systeem gegooid en konden daardoor hun tentamen niet, of niet in alle rust afronden. Om hoeveel gedupeerden het gaat, is onduidelijk. Wel heeft de UM besloten tot een coulanceregeling. Wie last heeft gehad, krijgt een nieuwe kans.

In de week van 19 oktober deden zich technische problemen voor bij toetsen van studenten van de faculteit Health Medicine and Life sciences en de School of Business and Economics. Het zijn twee faculteiten (naast Science and Engineering) die binnen de UM werken met Proctorio. Dat is software van een Amerikaans bedrijf dat de UM gebruikt om toezicht te houden tijdens online tentamens. In een communicatiemail laat de universiteit weten dat de faculteit Science and Engineering nog onderzoekt of hun studenten problemen hebben ervaren met inloggen.

Stresslevel
De storingen zorgden voor “een ongekend hoog stresslevel”, zegt tweedejaars geneeskundestudent Geertje Frankenmolen. Tijdens haar toets, die ze vanuit huis maakte op vrijdag 23 oktober, werd ze maar liefst drie keer uit Proctorio gegooid. En dat terwijl haar toets al uit voorzorg was verplaatst van donderdag naar vrijdag, zo werd haar op woensdagavond om 22.00 uur meegedeeld. Dit vanwege “problemen met Proctorio”.

Toch ging het alsnog mis. Frankenmolen: “Opnieuw aanzetten lukte niet. Uiteindelijk toch maar mijn telefoon gepakt [wat uiteraard niet is toegestaan tijdens het maken van een toets, red.] en naar de afdeling ICT gebeld. Zij zeiden dat ik de computer opnieuw moest opstarten; toen kwam ik er inderdaad weer in. Maar ik moest opnieuw mijn ID-kaart laten zien en opnieuw een kamercheck doen.”

In de groepsapp van haar en haar studiegenoten druppelde de ene na de andere klacht binnen. De jaarvertegenwoordiging heeft uiteindelijk een Google-docs document opgesteld met een lijst van zo’n 40 klachten, vertelt ze. Wat daaruit duidelijk wordt: vooral bij het inzoomen van afbeeldingen ging het mis. De systemen stopten ermee.
Frankenmolen: “Ik snap dat het allemaal nieuw is, maar zoveel gedoe verwacht je natuurlijk niet.” 

Scherp
De technische problemen zijn ontstaan bij het externe proctoringbedrijf, staat er in de communicatiemail. “Het lijkt een capaciteitsprobleem”, zegt woordvoerder Fons Elbersen desgevraagd. De UM is naar aanleiding van de vastgestelde problemen tijdens de examenweek voortdurend in contact geweest met het bedrijf en de service is sindsdien aanzienlijk verbeterd, klinkt het. “Er hebben geen storingen meer plaatsgevonden.” De UM schrijft in de communicatiemail de service “scherp” te blijven controleren. Elbersen wil verder nog niets melden over eventuele juridische stappen. 

De ellende speelde bij een relatief klein aantal studenten, klinkt het links en rechts. Bij SBE zou het gaan om zo’n tweehonderd studenten.
Ansgar Hedderich, masterstudent Business Intelligence and Smart Services, was ook de pineut. Frappant genoeg als enige van zijn studierichting – “mijn studiegenoten hadden blijkbaar geen problemen, hoorde ik achteraf”. Na anderhalf uur tentamentijd (van in totaal twee uur) werd hij eruit gegooid. Het lichtje van zijn camera brandde niet meer, “dus ik wist zeker dat er niet meer opgenomen werd”. Uiteindelijk heeft hij zijn blokcoördinator gemaild en de universiteit gebeld, maar “het nummer dat ik belde, was niet bereikbaar”. Een paar minuten voor het einde van het examen, kwam hij er toch weer in. Maar er was te weinig tijd om het af te maken. ‘Geluk’ bij een ongeluk: volgende week vrijdag mag hij zijn examen nog eens maken. “Liever nu dan na de kerst.”

Coulanceregeling
De SBE organiseerde vrij snel na het voorval twee townhall meetings, gesprekken via Zoom waar in totaal zo’n tweehonderd studenten aan deelnamen. Er werd tekst en uitleg gegeven. Aan hen werd duidelijk gemaakt dat ze er geen nadeel van mochten ondervinden. Vandaar een coulanceregeling. Alle SBE-studenten – “het is moeilijk vast te stellen wie op welke manier problemen heeft ondervonden”, zegt Elbersen – die aan de chaotisch verlopen examens hebben meegedaan, mogen een nieuwe poging doen. “De herkansing wordt beschouwd als een eerste kans.” Voor FHML-studenten geldt ongeveer hetzelfde. Daar is besloten dat er een extra mogelijkheid komt, en het beste cijfer gaat gelden. Haal je een onvoldoende, dan mag je alsnog herkansen. Wanneer die tentamens gaan plaatsvinden, is nog niet bekend.

Petitie
Hayden Bunn, rechtenstudent en voorzitter van de Maastricht Student Union, is met zijn medebestuursleden een petitie gestart op change.org (vandaag, vrijdag 6 november, hebben 27 studenten getekend). De problemen die zich afgelopen examenperiode voordeden, gaven hen het extra zetje. Hij wil af van proctoring en hoopt dat de UM nog beter gaat kijken naar alternatieve tentamens.

Amsterdam
Of het euvel in Maastricht in verband staat met de grote inlogstoring bij de Universiteit van Amsterdam op dinsdag 20 en donderdag 22 oktober, is onduidelijk. Daar werden tentamens afgelast; studenten konden niet eens inloggen in Testvision, Zoom of Canvas. Vervolgens waren er inlog- en functioneringsproblemen bij Proctorio. Aan de Rijksuniversiteit Groningen liep de tentamenperiode ook niet naar wens. Daar liep het online examensysteem Nestor van de week vast door overbelasting.

Wendy Degens, Yuri Meesen

Problemen Proctorio zorgden voor chaos bij sommige toetsen Universiteit Maastricht
spiekenWeb