“Ik mis de kleine gesprekjes voor en na de les”

Zoomen met de minister

12-11-2020

MAASTRICHT. Ze heeft vandaag een debat in de Tweede Kamer en dat voelt tussen al die online-vergaderingen door bijna als een uitje, vertelt minister Ingrid van Engelshoven op deze donderdagochtend om half tien aan elf UM-studenten. Zij zijn uitgenodigd – iedere faculteit heeft een of meer studenten gevraagd - om een uur lang met haar van gedachten te wisselen over de kwaliteit van het onderwijs in coronatijd. “Hoe is het voor jullie om dagen achter je scherm te zitten? Hoe land je als eerstejaars op een universiteit in coronatijd? Wat moeten we meenemen naar de post-coronatijd?”

Het wordt een informeel gesprek, zegt de gespreksleider van het ministerie vooraf. “We maken geen verslag. Maar het helpt de minister enorm als ze van jullie hoort wat wel en niet werkt. Ze neemt die punten mee in haar beleid.”

Discussie-vibe

Als eerste komt de kwaliteit van het onderwijs aan de orde. Die is minder dan voor corona, daarover zijn de studenten het eens, al zien ze dat de faculteiten er alles aan doen om het niveau zo hoog mogelijk te houden. Tanne Nevels, laatstejaars rechten: “Wij hebben hier probleemgestuurd onderwijs. Wij proberen in discussies elkaar te overtuigen, andere invalshoeken te laten zien, we brainstormen. Via zoom is dat een stuk lastiger, de discussie-vibe is minder.” Gelukkig kun je in de zogenoemde break-out rooms (met vier in plaats van twaalf studenten), zo vult een European Studies student aan, wel wat makkelijker de discussie aangaan.

“In de klas is het superleuk”

Het hybride onderwijs: de ene helft van de groep is op de campus, de andere helft zit thuis achter de computer, levert weer andere problemen op. “Als je in de klas zit, dan is het superleuk, dan kun je meteen reageren en heb je leuk contact met elkaar”, legt Anya van der Vleuten, eerstejaars Global Studies, uit. Maar degenen die het via het scherm volgen, kunnen niet goed reageren. Dat bevestigt ook Indra Gesink, masterstudent Econometrics & Operations Research. “Als je thuis zit hoor je het gesprek van de studenten op de campus niet goed. Ook zie je vaak niet wat er op het bord wordt geschreven. Het loopt beter als iedereen online is”, vindt hij.   

Onderwijsbeest

Arie van der Lugt, die zichzelf introduceert als “onderwijsbeest” verbonden aan de faculteit psychologie en neurowetenschap en net als onder anderen rector Rianne Letschert ook aangeschoven, legt uit dat de UM “voortdurend experimenteert. Er is niet één oplossing. De omstandigheden veranderen steeds, dat is moeilijk. We moeten wendbaar zijn, ons steeds aanpassen. Maar het is ook mooi, er komt veel innoverend vermogen naar boven.”

Dialoog met studenten

Gebeurt die innovatie in dialoog met de student, wil Van Engelshoven weten. “In maart nog niet”, reageert Sacha Lamers, masterstudent biomedische wetenschappen. “Dat was ook logisch, die lockdown kwam zo abrupt. Maar nu hebben we wel vaak gesprekken over wat werkt en wat niet. We zoeken samen de oplossing.” Eerstejaars Nikki Peeters: “Iedereen staat open voor feedback en verbeteringen.”

 

Wel studeren, geen studentenleven

Als het internationale karakter van de UM kort aan bod is geweest, wil de minister nog weten hoe het met de studenten gaat nu ze zo veel moeten missen. Eerstejaars Anya van der Vleuten merkt op dat ze wel studeert, maar het studentenleven nog niet echt meemaakt. “Je hebt veel minder contact dan je zou willen.” Ook derdejaars University College, Belle Boss, mist de medestudenten. “Normaal kom je elkaar vaak tegen. Als je stress over je studie hebt, ga je even een kopje koffie drinken en praat je daarover. Dat helpt, nu zit je steeds alleen achter je laptop. Ik studeer nu met drie of vier anderen samen, anders vind ik het niet te doen.” Ze krijgt bijval van Maaike Hooghiemstra, voorzitter van studentenvereniging Koko en student Data Science and Knowledge Engineering. “Het is moeilijker om je nu te motiveren, de kleine gesprekjes na de les zijn er niet meer. Ik ben veel met formules bezig, vaak fiets je na de onderwijsgroep samen naar huis en heb je het erover, dat valt nu weg. Ik probeer dat via whatsapp op te vangen.”

Snellere testen

Aan het einde van het rondetafelgesprek krijgt de rector nog even het woord. Zij wijst op de werkdruk van studenten en medewerkers die haar zorgen baart. En op de studenten die deze kerst niet naar huis kunnen. “Wij zijn een soort buddy project aan het opzetten zodat zij ergens aan tafel kunnen aanschuiven.” Ook bedankt ze de minister voor haar inzet om het hoger onderwijs niet helemaal te sluiten waardoor er toch nog onderwijs op de campus mogelijk blijft. Al levert dat ook weer bezorgdheid op bij docenten die bang zijn om besmet te raken. Die veiligheid is een belangrijk punt, vindt Van Engelshoven. “Ik ben blij dat we nu samen met de hoger onderwijsorganisaties kijken naar snellere testen.”

Dapper

Met een “dank voor jullie verhalen, mooi om te zien hoe dapper de jongere generatie zich door deze tijd slaat. Ik realiseer me dat voor iedereen de belasting hoog is. Zorg goed voor elkaar”, vertrekt de minister een uurtje later weer.

“Ik mis de kleine gesprekjes voor en na de les”
Screenshot rondetafelgesprek
Minister Van Engelshoven tijdens rondetafelgesprek, foto Quinten Tolboom