“Een goede opleiding is belangrijk, maar je hebt ook ‘streetsmart’ nodig”

Webinar met filantroop Alexandre Mars

24-11-2020

“Wacht niet op het ‘million dollar idea’. Dan kun je vaak lang wachten. Een ondernemer is iets anders dan een uitvinder. Slechts een op de vijf ondernemingen is innovatief. Dus wil je graag je eigen bedrijf beginnen? Doe dat dan!” Het is een van de tips van de Franse filantroop en sociaal ondernemer Alexandre Mars. Afgelopen donderdagavond was hij te gast bij een webinar van The Maastricht Entrepreneurship Club, een ondernemersclub die afgelopen september werd opgezet door drie studenten van de Universiteit Maastricht.

Mars is de derde gast van de club (potentiële) ondernemers. Hij is een voorbeeld voor mensen die een bedrijf runnen of willen beginnen, maar eigenlijk een slecht voorbeeld voor de 120 studenten die inlogden. Mars was zelf namelijk helemaal niet zo’n goede student, biecht hij op. Al vindt hij dat niet erg. “Een goede opleiding is belangrijk, maar je hebt ook ‘streetsmart’ nodig.”

Je moet kansen zien, aldus Mars. Die zag hij op zijn zeventiende toen hij zijn eerste bedrijfje oprichtte. Hij ging concerten organiseren op zijn middelbare school. Geld verdienen was destijds zijn motivatie. “Niet om zes auto’s te kopen of een kast van een huis, maar om financieel onafhankelijk te zijn, om vrij te zijn.” Net als het gezin waarin hij opgroeide. Zijn moeder noemde dat een “groot geluk”. Van kleins af aan leerde Mars van haar dat dat “het belangrijkste goed” is om te hebben.

Daarna startte en verkocht Mars verschillende bedrijven. Maatschappelijk verantwoord ondernemen staat daarbij centraal. “Ik wil de mensen die lijden helpen.” Met zijn bedrijf Epic doet hij dat. “Over de hele wereld verbinden wij maatschappelijk verantwoorde ondernemers met mensen met veel geld die iets terug willen doen voor de samenleving.” Geldschieters die meedoen, vaak grote bedrijven, leggen de ‘Epic-eed’ af. Dat betekent dat ze een deel van hun omzet doneren aan Epic, die dat vervolgens in goede doelen steekt. Als voorbeeld noemt Mars modemerk Dior. “Op 9 september 2019 organiseerden zij de ‘Dior Epic Day’. 10 procent van de omzet die dag ging naar Epic. Het bedrijf, maar ook de medewerkers en de klanten krijgen zo het gevoel dat ze het goede doel steunen.”

In de chat van de Zoom-sessie stikt het van de vragen. “Word je als ondernemer geboren? Of kan iedereen het?”, klinkt het. Dat laatste, denkt Mars. “Begin en ben niet bang om te falen. Ga er maar vanuit dat het mis gaat. Dat is geen verlies. Je kunt alleen winnen of leren.”

Halverwege de webinar starten gastheren en medeoprichters Roch de Brantes en Emilio Torres een filmpje van Paul Smeets, hoogleraar filantropie aan de UM. Op welke manier gebruikt Mars wetenschap om de impact van zijn bedrijven te meten, wil hij weten. Mars: “Op financieel gebied kijk ik hoeveel ik er zelf instop en hoeveel er uiteindelijk uitkomt.” Geen hogere wiskunde. Studenten van Harvard storten zich op het échte wetenschappelijke deel. De prestigieuze universiteit baseerde een casestudy op het bedrijf. Studenten bekijken daar of de strategie, impact en de duurzaamheid van Epic het resultaat hebben wat het bedrijf beoogt: de manier van donatie aan goede doelen veranderen.

The Maastricht Entrepreneurship Club

De Maastricht Entrepreneurship Club is een soort dochterorganisatie van Maastricht Centre for Entrepreneurship and Innovation. Het verschil tussen beide is dat de laatste zich richt op studenten die al een bedrijf hebben of al duidelijk weten wat ze willen gaan doen. De Maastricht Entrepreneurship Club richt zich op studenten die nog geen concrete ideeën hebben, maar gepassioneerd zijn over het ondernemerschap.
“Het doel van de vereniging is om studenten die willen ondernemen te inspireren en hen te helpen bij het opzetten van hun bedrijf”, zegt Arnaud van der Kelen, een van de oprichters en derdejaars International Business. Dat doen ze onder andere door webinars te organiseren en er zijn ook speciale “idea creation meetings”, waarin er met een groep van maximaal dertig mensen gebrainstormd wordt over ideeën die aanwezigen hebben. Tot slot is het een ideale plek om te netwerken, zegt Van der Kelen. “Alle studenten die gepassioneerd zijn over het ondernemerschap kunnen bij ons terecht”, benadrukt hij. “Het is zeker niet alleen voor studenten van de School of Business and Economics.” Op het moment heeft de club tien actieve leden.

“Een goede opleiding is belangrijk, maar je hebt ook ‘streetsmart’ nodig”
Screenshot webinar AM