Online college begint met rapmuziek van Missy Elliott

Teach-meet van Edlab

02-03-2021

Boden online colleges eerst een extra service voor studenten die zich een keer hebben verslapen, of iets niet snappen, in deze coronatijd vormen ze een vitaal onderdeel van het curriculum. Vaak gecombineerd met Q&A of plenaire zoom-sessies. Maar toch: hoe houd je online de aandacht vast van studenten? Edlab wijdde er vorige week een online ‘teach-meet’ voor docenten aan. 

Ze heeft de aandachtspanne van een goudvis, zegt Donna Carroll, docent bij het Maastricht Science Programme. Wat ook zo zijn voordelen heeft, vindt ze zelf. “Ik ben zo snel verveeld dat ik me als docent constant zorgen maak of studenten mijn verhaal  nog wel interessant vinden.”

In een collegezaal kun je een persoonlijke band met studenten smeden, zegt ze in haar voortvarende Zoom-presentatie. Kan dat ook online? Ja, zegt Carroll. “In de eerste video laat ik mezelf zien, ik vertel wie ik ben, wat ik doe. Het creëert vertrouwen en saamhorigheid.” Moeilijker vindt ze het om de aandacht van studenten vast te houden. “Het scheelt als je korte video’s maakt in plaats van één lange opname, als je geregeld nieuwe termen introduceert, en als je start met een puzzel of probleem en de oplossing pas aan het eind geeft.”

Zwart scherm

Wat je ook mist bij online onderwijs: de snelle feedback van studenten. Je ziet niet meteen of ze het snappen. Maar ook daar heeft Carroll iets op gevonden. Tussen de online video’s door moeten studenten testjes maken, waarvan de docent de resultaten kan inzien. De items waar het gros over struikelt, komen daarna aan bod in de wekelijkse Q&A-sessie – questions and answers. 

“Lastig is dat studenten weliswaar komen opdagen in de Q&A, maar dat niet iedereen even goed meedoet. Soms als je een vragenrondje doet, blijft het doodstil. Ik vind het moeilijk om de studenten te bereiken die hun mond niet opendoen.”

Toehoorder Bram Schmitz, docent bij het University College Maastricht, herkent de stilte, die hij de eenzame momenten van de docent noemt. “Ik dwing studenten om vóór de Q&A-sessie vragen te bedenken, anders gaat het feest niet door.” Een groter probleem vindt hij dat studenten niet komen opdagen of zich verbergen achter een zwart scherm.

Spreker Kai Jonas, docent toegepaste sociale psychologie, eist van studenten dat ze hun camera aanzetten als ze een vraag stellen. “Ook wijs ik een paar van hen aan als moderator, die de vragen oppikken uit de chat, voorlezen en aan willekeurige studenten voorleggen, ook aan degenen die zich gedeisd houden.”

Bullshit

Dan volgt een flitsende presentatie van Stefan Jongen over ZIPS oftewel Zoom interactive plenary session, die hij samen met collega-docent Arie van der Lugt heeft uitgewerkt. Jongen loodst het online publiek al snel naar Wooclap, een platform dat interactie tussen docent en student vergemakkelijkt - voor iedereen toegankelijk vanwege een UM-licentie.  

Normaal is het doodstil als je vóór begin van het onderwijs de digitale ruimte binnenkomt, maar niet bij Jongen en Van der Lugt. Op volle sterkte klinkt rapmuziek van Missy Elliott. Studenten voelen zich volgens Jongen meteen welkom. Daarna maakt Van der Lugt een paar opmerkingen over de teksten, die draaien om bullshit. Precies waar ook deze ZIPS om draait. Of beter: om kritisch denken.

Studenten krijgen onder meer een quiz voorgeschoteld waarin hun bullshit detection skills worden getest. Bullshit of niet: Een extra glas wijn reduceert de levensverwachting met 30 minuten. Of: Google kan de griep beter voorspellen dan de centers for disease control (VS). De studenten doen een eerste gok en splitsen zich daarna op in de zogeheten breakout rooms. Daar discussiëren ze en doen ze online onderzoek. En dan ontdekken ze dat Google de griep niet beter voorspelt dan de gespecialiseerde instituten.

Vóór of na de ZIPS kunnen studenten korte colleges van twintig minuten bekijken, waarin de theorie aan bod komt. Kennis verwerven is duidelijk maar één aspect, naast samenwerken, discussiëren, opzoeken (op internet) en toepassen.

Studenten zijn er dol op, zegt Van der Lugt. “De evaluatiecijfers liggen zonder uitzondering boven de 9, hoger dan bij live colleges. Ik ben ook zwaar verrast over het engagement en de feedback van studenten tijdens de les. Ik zal deze vorm van online onderwijs ook na de coronacrisis blijven gebruiken.”

Online college begint met rapmuziek van Missy Elliott
Missy_Elliot