Twee keer goud voor SBE in internationale studentencompetities

22-03-2021

MAASTRICHT. Hoe kan Canada de bevoorrading in de zorg verbeteren? En wat kan de Deense supermarktketen Coop doen om jongeren te bereiken en de inkomsten met 5 procent te laten stijgen? Twee vragen waar de studenten van de School of Business and Economics wel raad mee weten. In een week tijd wonnen studenten van deze faculteit twee internationale case competities: wedstrijden waarin studententeams proberen een probleem op te lossen.

Corona in Canada
Ymke van Warmerdam, masterstudent strategische marketing, en haar drie teamgenoten stortten zich op de eerste vraag. “Onze casus ging over de distributie van mondkapjes en beschermende kleding”, zegt Van Warmerdam. De eerste van de twee rondes van de competitie was eind oktober.

Blijkbaar deden ze het goed, want ze mochten door naar de tweede ronde in januari. Met daarin de kans om de oplossingen uit ronde een te perfectioneren. Inmiddels was er alweer veel gebeurd in de wereld, en het team besloot een risico te nemen. “We lieten de casus achter ons en richtten ons volledig op vaccinaties. Die keten vonden we veel belangrijker omdat je daarmee de problemen in de zorg écht kunt oplossen.”

Het team ging op zoek naar nieuwe informatie en concludeerde dat “Canada’s grote probleem was dat de vaccins heel decentraal verdeeld werden. Er was totaal geen overzicht. Daarvoor hebben we een blockchainsysteem ontworpen en dat samengevoegd met het systeem dat alle Canadese ziekenhuizen gebruiken. Zo is in een keer duidelijk dat ziekenhuis X vaccins mist en ziekenhuis Y er over heeft.”

Een gok die goed uitpakte:  42 teams uit 11 landen lieten ze achter zich. Ze winnen vierduizend dollar en een reisje Las Vegas. Daar mogen ze in augustus, als corona het niet verhindert, hun eindpresentatie overdoen bij een conferentie voor professionals in de gezondheidszorg. Dat soort reisjes maken deze competities extra leuk, spreekt Van Warmerdam uit ervaring. Want vorig jaar deed ze ook namens SBE mee aan wedstrijden in Washington en Vancouver. In tegenstelling tot de laatste wedstrijd, waren die wel op locatie.

De supermarkt in Denemarken
Het tweede team dat won, richtte zich op een heel andere sector in een heel ander land. Hun casus: De Deense supermarktketen Coop wil meer jonge klanten aanspreken en zijn omzet in vijf jaar met 5 procent vergroten. Heel belangrijk daarbij is dat dat niet ten koste mag gaan van de duurzaamheidsdoelstelling. Coop wil in 2030 klimaatneutraal zijn.

Het begon met een document van ruim zestig kantjes, vertelt Jakob Manthei, derdejaars Economie & Bedrijfseconomie en lid van het UM-team dat zich boog over de Deense supermarktketen. Dat bekeken ze eerst individueel, daarna kwamen ze samen om hun ideeën door te nemen. Manthei: “We bedachten bijvoorbeeld filters om wat orde aan te brengen in de chaos op de Coop-site en app. Heb je een noten- of een glutenallergie bijvoorbeeld? Dan komen alle producten waar dat in zit niet meer voor in jouw overzicht.” Daarnaast dachten ze aan een bezorgservice van maaltijdpakketten. Zoals Hello Fresh. “In Denemarken is dat nog niet zo groot, dus we zagen kansen. Wij denken dat er vraag naar is, bij studenten in examentijd bijvoorbeeld.”

Goede ideeën, vindt Manthei, “maar we wisten dat ze niet goed genoeg waren voor de winst.” Ze deden er nog een schepje bovenop door ook in de fysieke winkel nieuwe technologie in te voeren: de ‘aangevulde realiteit’, augmented reality, een vondst uit de wereld van de kunstmatige intelligentie. Daarbij worden er digitaal elementen toegevoegd aan de werkelijkheid. “We bedachten een soort kompas. Weet je niet waar de tahini staat? Een pijl op je telefoon wijst je de weg. Allergieën? Met de camera van je telefoon kleuren alle producten die je niet mag eten rood.”

Ze kregen 32 uur om hun plan helemaal uit te werken, zegt Manthei. Flink stressen dus. “Het begon op woensdagochtend om negen uur en eindigde op donderdag om vijf uur ‘s middags.” Dat betekende een hele korte nacht, lacht hij. “Donderdag kregen we nog wat tijd om onze presentatie op vrijdag voor te bereiden.” Die hielden ze twee keer. Een keer ’s ochtends en nog een keer ’s middags in de finale. “Heel spannend. De jury, de baas van Coop en zo’n tweehonderd mensen op de livestream keken mee.”

Hun prijs? Een ticket naar de wereldkampioenschappen volgend jaar in Nieuw-Zeeland, dachten ze tot afgelopen weekend. Ze kregen een teleurstellend bericht. Het winnende team van vorig jaar mag naar de komende WK omdat de laatste vanwege corona is geannuleerd. Wat en of er iets voor in de plaats komt is nog niet duidelijk.

Het team dat zich stortte op de Canadese gezondheidzorg bestond uit: Ymke van Warmerdam, Jakob Manthei, Mara Henke en Romen van den Boom.

In het ‘Coop’-team zaten Henri Léon Karaski, Jakob Manthei, Sophie Bauer en Zoë Vierhouten.

Twee keer goud voor SBE in internationale studentencompetities
SBE2.jpeg
SBE1.jpeg