“Je bouwt een speciale band op in zo’n jaar”

“Je bouwt een speciale band op in zo’n jaar”

Project Brighter Futures: studenten geven scholieren gratis bijles en coaching

24-06-2021

Veel middelbare scholieren hadden er het afgelopen jaar extra behoefte aan: bijles. Maar financiële of sociale omstandigheden maken het soms lastig om een tutor in te huren. Via het project Brighter Futures van Match Maastricht geven studenten op vrijwillige basis bijles en coaching aan Maastrichtse scholieren. Zo’n twintig koppels duiken een paar uur per week de boeken in.

Vier scholen geven aan Match door welke leerlingen voor de bijles in aanmerking komen. Vervolgens kijkt de school welke student het beste bij de scholier past. “We willen dat er een klik is, je leert het meeste van iemand die je mag”, zegt projectleider Jacoline Tanis van Match Maastricht.

Renée Drijgers, tweedejaars biomedische wetenschappen, heeft dit schooljaar vmbo-brugklasser Fatima begeleid. “Eigenlijk was ik op zoek naar een bijbaantje”, vertelt ze. “Toen ik dit voorbij zag komen twijfelde ik heel even omdat het niet betaald is, maar ik wist dat ik hier zoveel voldoening uit zou halen, dat dat niet uitmaakt. Ik doe ook ervaring op; ik wil lerares biologie worden.”

Drijgers helpt Fatima met alle vakken. “Maar vooral Nederlands, Engels, biologie en een vak dat humanics heet en dat een mix van aardrijkskunde en geschiedenis is.” Het maakt in principe niet uit of je studie aansluit bij de vakken waarin je bijles geeft, zegt Tanis. “Het zijn vooral leerlingen uit de onderbouw. Als je zes jaar vwo hebt gedaan lukt het je wel om daarbij te helpen.”

Het gaat ook niet alleen om de cijfers, zegt Tanis. “Al zien we wel dat die omhoog gaan. Maar we willen ook dat scholieren hun verhaal kwijt kunnen. Aan iemand anders dan een leerkracht of ouder. Daarom krijgen alle studenten eerst een workshop coaching.”

De gesprekken zijn het mooiste, zegt Drijgers. “Fatima komt van de Taalschool (school waar nieuwkomers Nederlands kunnen leren, red.). Ze woont nog in het asielzoekerscentrum en is de afgelopen jaren vaak verhuisd. De overgang naar de middelbare school was heftig voor haar. We hebben fijne gesprekken, de laatste tijd gaat het goed met haar. Ik ben blij dat ik er voor haar kan zijn op de momenten dat ze dat nodig heeft. Je bouwt een speciale band op in zo’n jaar, ik zal dat nooit vergeten.”

Is er nog iets wat ze van tevoren niet had verwacht? “Tijdens de sollicitatie bij Match stelden ze vragen als ‘wat doe je als de leerling steeds z’n boeken niet meeneemt en er geen zin in heeft’”, zegt Drijgers. “Fatima was juist het tegenovergestelde. Ze zei steeds: ‘geef me meer huiswerk’. Ik moest haar soms een beetje afremmen; er is meer dan school alleen, neem ook rust, een 6,5 is ook genoeg.”

Kijk voor meer informatie of om te solliciteren op www.matchmaastricht.nl ​