De fabeltjeskrant van Fokke Fernhout

De fabeltjeskrant van Fokke Fernhout

Rechtenstudent vindt columns docent ongefundeerd: studenten zijn wél betrokken

11-01-2022

In zijn Observant-columns Wreed, Uitzoomen en Het Hoge woord schrijft Fokke Fernhout, universitair hoofddocent (UHD) rechten aan de Universiteit Maastricht, een hele generatie studenten af, schrijft Doenja van der Bruggen, student Nederlands recht. Ze noemt zijn stukken “ongefundeerd en klagerig”. En zeer bezijden de werkelijkheid. De studenten zijn wél betrokken en de overgrote meerderheid werkt hard.

Volgens de fabeltjes van Fokke Fernhout frauderen de studenten massaal, zijn we deels te dom om te leren of een universitaire studie te volgen (“zelfs een detox-kuur biedt hier mogelijk geen soelaas”) en zijn we niet in staat om ons correct in het Nederlands uit te drukken. Hij voorspelt dat het lezen van de Donald Duck straks onderdeel is van het curriculum; alleen de nieuwe edities, de oude zijn volgens hem te moeilijk voor studenten. De echte Fabeltjeskrant was tenminste nog grappig.

Klagerige stukken

De heer Fernhout presenteert zich in zijn columns als slachtoffer van het onderwijs waar hij verantwoordelijk voor is. Studenten zijn gelukkig geen slachtoffers. Ik bied daarom graag een andere blik op zijn ongefundeerde en klagerige stukken. De overgrote meerderheid van de studenten zet zich keihard in voor deze studie. Zij hebben daar ook het brein voor. Er zijn zeker verbeteringen nodig in het huidige curriculum. Een goede docent draagt daaraan bij en haalt het beste in studenten naar boven. Daar is Fokke Fernhout blijkbaar niet toe in staat. De studenten zijn wél betrokken. Wij nemen deel aan evaluaties, leveren kritiek en werken oplossingen uit. Zo is de standaardprocedure voor het opstellen van opdrachten drastisch verbeterd.

Hij stelt dat 0% van de docenten die les geeft op een gewone scholengemeenschap ooit een universiteit van binnen heeft gezien. In zijn ogen de oorzaak voor de slechte prestaties van de studenten. Afgezien van de vraag of dit een doorslaggevend criterium is voor de kwaliteit van docenten aan de middelbare school, is dit feitelijk onjuist. Dit blijkt alleen al uit de cijfers op de website van de onderwijsinspectie.

Massaal frauderen

Ook de bewering dat wij massaal frauderen is ongegrond. Waar is het onderzoek dat zijn uitspraak fundeert? Juist, dat ontbreekt. Studenten leren hard voor tentamens en opdrachten. Zeker in coronatijd is het maken van tentamens moeilijker. Ze worden zo opgesteld dat je online, met open boek, flink wordt uitgedaagd. Zodanig dat het halen van een voldoende alleen mogelijk is als je de stof goed kent. Ik zit in een groot netwerk met studenten, waarvan niemand het in zijn hoofd haalt om te frauderen. Niet uit angst om ‘gepakt’ te worden. Wij zijn enthousiast over deze studie en stellen er een eer in om op eigen kracht goede resultaten te behalen.

Tentamens

De heer Fernhout heeft blijkbaar geen vertrouwen in de kwaliteit van de tentamens, noch in het moreel en het enthousiasme van studenten en de gedegen fraudecontroles van de universiteit. Dat kan natuurlijk. Hij schrijft dit echter als universitair hoofddocent en onderbouwt zijn stellingen niet met feiten; een treurige combinatie. Welk doel beoogt hij met zijn stukjes? Ze dragen in elk geval niet bij aan de onderwijskwaliteit, of de goede relatie tussen studenten en faculteit.

Ik denk dat we ieders volle inzet nodig hebben voor dit curriculum. Daarom hoop ik dat Fokke Fernhout zich minder gaat bezighouden met de finesses van de Donald Duck. Ik nodig hem uit om onderzoek te doen naar de onderwijskwaliteit en dit samen met ons te verbeteren.  

Doenja van der Bruggen

Auteur: Redactie

Foto: Wikipedia

Tags: fokke fernhout, fabeltjeskrant, donald duck, studenten,,opinie

Reacties

Priscilla

Mooi gesproken Doenja van der Bruggen. De heer Fernhout zet een bepaalde toon met zijn uitspraken binnen en buiten de faculteit. Een dergelijke toon zorgt ervoor dat studenten niet meer met plezier het onderwijs van hem volgen. Voor sommigen zelfs een reden om een universitaire master op een andere universiteit te volgen. De heer Fernhout heeft een baan binnen het onderwijs maar weigert onderwijs te geven. Het lijkt eerder zijn doel om onvoldoendes uit te delen en studenten een minderwaardigheidscomplex aan te praten. Misschien tijd voor een andere baan?

Voeg reactie toe

Klik hier voor onze privacyregels

Vanaf januari 2022 plaatst Observant alleen nog reacties van mensen wier naam bekend is bij de redactie.