Chocolaatjes om de toekomstige student geïnteresseerd te houden

Chocolaatjes om de toekomstige student geïnteresseerd te houden

Iedere geselecteerde student bij FPN krijgt een welkomstpakket

31-03-2022

Over een paar weken, op 15 april, weten de duizenden scholieren die een selectieprocedure hebben gevolgd voor een numerus fixus-studie in Maastricht of ze zijn aangenomen. Maar, niet iedereen accepteert de plek, sommigen kiezen toch voor een andere studie. Dat maakt het voor de universiteit lastig om te weten hoeveel studenten daadwerkelijk komen. Bij de faculteit psychologie en neurowetenschappen hebben ze er iets op bedacht: kaartjes en pakketjes om de student ‘warm te houden’.

Een geselecteerde student heeft twee weken om de plek te accepteren. “Als diegene weigert, nodigen we de volgende op de lijst uit”, zegt Alicia Walkowiak, mede-hoofd van de selectiecommissie. “Die heeft dan ook weer twee weken om te reageren, dus dit proces duurt vrij lang. Als het academisch jaar bijna begint stoppen we ermee. Nog niet alle plekken zijn dan altijd bezet.”

Vandaar dus de zogenaamde ‘warmhoud-acties’. Die beginnen al voor de selectieprocedure. Wie interesse toont in de bachelor psychologie krijgt met kerst een kaartje van de faculteit. Behalve de beste wensen, wordt de potentiële student daarin ook op de online ambassadeurs gewezen. Deze studenten beantwoorden vragen en laten op Instagram zien wat het leven van een Maastrichtse psychologiestudent inhoudt. Een tweede kaartje volgt in januari om hen succes te wensen met de selectieprocedure. Dit allemaal om het gemeenschapsgevoel te versterken en de studenten te informeren, aldus Claudia Spierings, hoofd van de marketing- en communicatieafdeling van FPN.

In april begint het pas echt, dan krijgen geselecteerde studenten chocolaatjes (in de vorm van een ster) en een felicitatiekaartje. “De ster is het symbool van Maastricht, maar we willen ook tegen de student zeggen: ‘You’re a star!’, zegt Spierings. Voorafgaand aan de zomermaanden, volgt nog een kaart en pakketje, deze keer met zomergroeten, de uitnodiging voor de introductieweek en met een kaartspel dat je kunt spelen om iemand beter te leren kennen. “We zijn echt betrokken bij onze studenten en willen hen dat op deze manier laten weten, door ze ook al voordat ze naar Maastricht komen bij onze gemeenschap te betrekken”, zegt Spierings.

Kiezen studenten daardoor ook eerder voor Maastricht? Dat is moeilijk te zeggen, geeft Spierings toe. “Er zijn uiteindelijk natuurlijk altijd meerdere redenen waarom iemand voor een bepaalde studie kiest. Maar we vragen ieder jaar of dit positief heeft bijgedragen aan hun keuze en de meeste studenten zeggen daar ja op.”

Andere numerus fixus studies

De meeste studies geven vanwege het aantal afhakers meer plaatsbewijzen uit dan ze daadwerkelijk aan plekken hebben. Daar zit een zeker risico aan. In 2011, het eerste jaar van de fixus bij FPN, accepteerden meer studenten dan verwacht hun plek en moest er snel een oplossing gevonden worden voor een te volle collegezaal. Inmiddels kan de faculteit zich baseren op ervaringen uit het verleden en daardoor een betere inschatting maken.

Ervaring is ook belangrijk voor de School of Business and Economics. “We geven voor International Business 875 plaatsbewijzen uit, maar we mikken eigenlijk op 720 studenten”, zegt Mark Vluggen, opleidingsdirecteur bachelors. “We weten dat we daarmee geen risico lopen om meer dan het gewenste aantal studenten te werven.”

Bij geneeskunde zitten snelle beslissers, aldus Mirjam oude Egbrink, vice-decaan onderwijs van de Faculty of Health, Medicine and Life sciences. “Nagenoeg alle geselecteerde studenten laten binnen twee weken weten of ze de plaats accepteren. Zo’n vijftig van hen vallen later toch nog af om uiteenlopende reden (bijvoorbeeld diploma niet gehaald). Die plekken worden dan aan de volgende op de rankinglijst gegeven, dat proces verloopt ook goed en snel.”

Auteur: Cleo Freriks

Foto: Marketing en Communicatie FPN

Tags: FPN,selectie,studenten,marketing,open dag,psychologie,bachelor

Voeg reactie toe

Klik hier voor onze privacyregels

Vanaf januari 2022 plaatst Observant alleen nog reacties van mensen wier naam bekend is bij de redactie.