“Ik ben heel enthousiast, dat kan motiverend maar ook overweldigend zijn”

“Ik ben heel enthousiast, dat kan motiverend maar ook overweldigend zijn”

Serie: De stijl van de leider

05-05-2022

Leidinggeven was nooit een doel op zich, maar langzaam maar zeker begon het steeds meer te kriebelen. Wat als zij degene is die beslissingen neemt, in plaats van alleen advies te geven? Wat als zij de koers uitstippelt? Sinds 2019 is Sabina Bulic (32) Managing Director van de School of Health Professions Education (SHE). “Je groeit in die rol.”

Lang dacht Sabina Bulic dat ze de advocatuur in zou gaan. Ze studeert rechten aan de Universiteit Maastricht en is geïnteresseerd in strafrecht. Zoals zo vaak in het leven loopt het anders. In 2008 krijgt ze een baan als student-assistent bij onderzoeksschool CAPHRI aan de faculteit Health, Medicine and Life sciences. Wanneer ze de mogelijkheid krijgt om als beheerder aan de slag te gaan, verandert ze haar focus, van strafrecht naar privaatrecht.

“Als beheerder houd je je met alles behalve de inhoud van de onderzoeksschool bezig. Je bent een soort spin in het web. Er zijn juridische, financiële en fiscale elementen. Ik was betrokken bij honderden projecten en vond het leuk dat ik nooit precies wist wat de dag zou brengen. Het was heel uitdagend.”

Desalniettemin, “op een gegeven moment sluipt er toch routine in”. Na het volgen van Steep Face (tegenwoordig Fostering Future Leaders, een leiderschapstraject voor toekomstige managers aan UM) komt ze uiteindelijk bij SHE terecht, waar zij en haar team van tien mensen de bedrijfsvoering op zich nemen.

Petje af

In haar rol zag en ziet Bulic veel andere managers in actie. “Soms denk je ‘dat had ik anders gedaan’, andere keren ‘petje af’.” Het heeft haar goed inzicht gegeven in wat voor leider ze zelf wil zijn. “Ik word kriebelig als managers alleen maar kijken naar resultaten en cijfers. Ik leg de nadruk op relaties, dat vind ik belangrijk. Mijn deur staat letterlijk altijd open en als iemand iets wil bespreken dan zorg ik ervoor dat ik daar echt tijd voor maak, er met mijn volle aandacht bij ben. Ik wil een veilige omgeving creëren. Dat betekent niet dat ik niet kritisch ben. Als ik vind dat het anders moet, zeg ik dat. Maar ik zeg het ook als het goed gaat. ”

Van micromanagen, bovenop alle kleine taken van de medewerkers zitten, houdt ze niet. “Je moet vertrouwen hebben in je collega’s. Het zijn professionals die weten wat ze doen. Ik probeer mensen vrijheid te bieden.” Een andere zonde voor een leidinggevende: “Verwachtingen creëren en die niet waarmaken. Ik doe wat ik zeg, dat schept vertrouwen.” Nog een belangrijke: “Handel niet zonder kennis van zaken. Heb ik de kennis die ik voor een beslissing of een taak nodig heb niet, dan probeer ik die te vergaren. Soms is een financieel vraagstuk ongelofelijk complex. Daar kom ik alleen niet uit, dus ga ik naar de controller.”

Inspiratie haalt Bulic uit de mensen om haar heen, zowel zakelijk als privé. “Ik vind het inspirerend om jonge vrouwen aan de top te zien. Angela Eijlander (directievoorzitter SNS, red.) bijvoorbeeld. Ik vind het belangrijk dat mijn dochter ziet dat ik een drukke, leidinggevende positie kan hebben én een gezin.”

Enthousiasme

Onlangs volgde ze de leiderschapscursus Fundamentals of Leadership aan de Leadership Academy van de UM. Wat haar het meest is bijgebleven? “Ben je ervan bewust dat jouw acties als leidinggevende een bepaalde impact hebben. Ik vind het bijvoorbeeld prima om ’s avonds nog wat mailtjes te beantwoorden. Maar als mijn teamleden zo’n mailtje krijgen, zouden ze kunnen denken dat zij ook ’s avonds nog aan het werk moeten zijn. Anderen kunnen jouw acties anders opvatten dan hoe jij ze bedoeld hebt.”

Het hangt samen met haar valkuil. “Ik ben heel enthousiast en ik vind mijn werk erg leuk. Bij elk nieuw project denk ik: we gaan ervoor! Dat kan motiverend werken, maar het kan ook overweldigend zijn. Ik moet ervoor waken dat ik niet te snel ga. Dan ben ik al drie stappen verder en vergeet ik mensen mee te nemen in mijn denkproces. Soms kan ook niet alles in één keer of hebben mensen andere prioriteiten, daar moet ik me bewust van zijn.”

Leadership Academy

De universiteit verandert. Met het project Erkennen en Waarderen komt er niet alleen ruimte voor wetenschappers om een loopbaan te kiezen die het beste bij hen past (met een nadruk op bijvoorbeeld onderwijs of juist onderzoek of patiëntenzorg of een combinatie), maar moet er ook een einde komen aan de ratrace - vechten om subsidies, publicatiedruk, citatiescores – waarin onderzoekers zich bevinden. Bovendien moet de academische wereld - of het nu gaat om docenten, beleidsmedewerkers of managementassistenten - diverser en inclusiever worden, zal bijna iedereen meer dan voorheen thuis werken, en is werkdruk, en daarmee de balans tussen werk en privé én duurzame inzetbaarheid, een onderwerp dat niet meer is weg te denken. Net als trouwens het leven lang leren.

Dit alles vraagt om nieuwe leiderschapsstijlen, aldus de Universiteit Maastricht die eind januari 2022 de Leadership Academy lanceerde. Leiderschap is niet alleen het pakkie aan van de vakgroepsvoorzitter, de decaan of het hoofd van een servicecentrum, het is een zaak van iedereen. Elk personeelslid kan (en moet) namelijk op een bepaald moment verantwoordelijkheid nemen, of het nu gaat over het eigen onderzoek, het aankaarten van een conflict binnen het team, of de organisatie van een evenement.

Iedere medewerker krijgt de komende jaren dan ook de kans om deel te nemen aan de Leadership Academie via workshops, trainingen of bijvoorbeeld coaching. Of het nu gaat om het verder ontwikkelen van persoonlijk leiderschap of de (verdere) scholing van leidinggevenden. De trajecten worden op dit moment ontwikkeld.

Auteur: Cleo Freriks

Foto: Joey Roberts

Categoriëen: Mensen
Tags: leider,leiderschap,leidinggevende,manager,SHE,directeur

Voeg reactie toe

Klik hier voor onze privacyregels

Vanaf januari 2022 plaatst Observant alleen nog reacties van mensen wier naam bekend is bij de redactie.