Buitenlandse studenten die in Maastricht komen studeren, maar bijvoorbeeld in Sittard of Heerlen op kamers wonen, klagen al jaren over hoge vervoerskosten. Wie van buiten Europa komt of minder dan 32 uur per maand in Nederland werkt, kan geen aanspraak maken op een studiebeurs en fluiten naar een OV-jaarkaart. En dan zijn retourtjes Maastricht-Sittard (ongeveer €11) een behoorlijke aanslag op je portemonnee. Nu gaat er voor deze groep een pilot van start met de zogeheten Student Mobility Card.
De kaart – gratis verkrijgbaar – geldt alleen voor bussen en treinen van Arriva in Limburg (en niet voor de Intercity van NS). Zo betaal je bijvoorbeeld 40 procent minder voor een treinkaartje tijdens daluren; dat betekent ‘s ochtends vóór 6.30 reizen of later dan 9 uur. Wie echter drie keer per week naar de Universiteit Maastricht moet, of om half negen onderwijsgroep heeft en niet al om 6 uur in de trein wil stappen, profiteert wellicht het meest van een goedkoper trajectabonnement. Dat geldt namelijk wel tijdens de spits.
Volgens de Maastrichtse wethouder Johan Pas (Studentenstad) is het “een mooi concept” en een “zeer genereus aanbod van Arriva” dat bijdraagt aan de spreiding van studenten in de regio, zei hij tijdens een persmoment in het Stadhuis, afgelopen dinsdagmiddag.
De Student Mobility Card is een initiatief van de gemeenten Maastricht, Sittard-Geleen en Heerlen, Arriva en Student Mobility; een organisatie die de mobiliteit van studenten wil verbeteren. Op hun website kan de kaart worden aangevraagd.
Het is niet de eerste keer dat de drie gemeenten de handen ineenslaan. In het voorjaar sloten ze een ‘Pact Studentenhuisvesting’. Daarin werd afgesproken om tot 2030 zo’n 3500 woningen te realiseren, waarvan 700 buiten Maastricht. Dat moet zorgen voor verlichting van de druk op de Maastrichtse studentenwoningmarkt.