Back to list All Articles Archives Search RSS Terug naar lijst Alle artikelen Archieven Zoek RSS

Mythe: een of twee glazen wijn per dag is gezond

Mythe: een of twee glazen wijn per dag is gezond

Photographer:Fotograaf: Joey Roberts

Naar het rijk der fabelen

Een gemiddelde student tikt in zijn academische carrière het nodige aantal biertjes weg. De kater die volgt is vervelend, maar volgens velen kan het verder geen kwaad. Sterker nog, “er is een grote groep mensen die denkt dat een glaasje alcohol per dag zelfs goed voor je is”, vertelt onderzoekster Latifa Abidi. Het is een wijdverbreide misvatting die volgens haar zelfs onder veel artsen en FHML-onderzoekers leeft.

De media spelen daar volgens Abidi een grote rol in. Wanneer uit onderzoek bijvoorbeeld blijkt dat matig alcoholgebruik bij mensen van middelbare leeftijd de kans op hart- en vaatziekten kan verminderen, kun je niet concluderen dat alcohol goed voor je is. Alcohol blijft een giftige substantie, ook in kleine hoeveelheden. Het is een carcinogeen: er is een directe causale relatie tussen alcohol en de ontwikkeling van verschillende soorten kanker: “Met elk glas alcohol, ook rode wijn, wordt de kans daarop groter”. Daar komt bij dat alcohol volgens de World Health Organisation (WHO) oorzakelijk verband houdt met meer dan tweehonderd andere ziekten en stoornissen, waaronder ook psychologische aandoeningen zoals verslaving: “Die begint altijd met één glas.”

‘Als ik zo moet gaan denken, kan ik ook geen chocolade meer eten’ is een reactie die Abidi vaak te horen krijgt wanneer ze over haar onderzoek vertelt. Toegegeven, alcohol heeft ook positieve kanten: het kan lekker zijn, het maakt je los en ontspannen, je praat er makkelijker door en je kunt ineens stukken beter dansen. Dit zijn allemaal redenen waarom “mensen de mythe vaak ook niet wíllen geloven”, vertelt Abidi.

Zelf drinkt de FHML-onderzoekster helemaal geen alcohol en daar kijken mensen soms raar van op. “Het is in onze cultuur normaal om alcohol te drinken, geen alcohol zou op zijn minst ook normaal moeten zijn.” Voor een groot deel komt dit door de media en de alcoholindustrie. Zij presenteren het als leuk, gezellig, chic en feestelijk. Iedereen kent de Bacardi Mojito-reclame met het pakkende muziekje en de feestende menigte of de Heineken-reclame waarin schapenboer Rudi zijn geluk niet op kan wanneer de eerste sneeuwvlokjes vallen en het skiseizoen gaat beginnen.

Opvallend is dat Abidi niet voor een algeheel alcoholverbod is. “Dat is onmogelijk. Ik zou het zoveel mogelijk beperken, en als je een of twee glaasjes wilt drinken, dan moet je goed op de hoogte zijn van de risico’s. Op deze manier kun je vooraf een weloverwogen beslissing maken. Een motorrijder weet van tevoren ook dat er een kans is dat hij zijn nek breekt.” De overheid moet hier volgens Abidi een grote rol in spelen. “Zij kunnen informatiecampagnes starten, accijnzen verhogen, en alcoholreclames verbieden, zoals dit ook bij rookwaren het geval is.”

 

Dit is een serie waarin wetenschappers misvattingen op hun vakgebied naar het rijk der fabelen verwijzen

Categories:Categorieën:
Tags:

CommentsReacties

There are currently no comments.Er zijn geen reacties.

Post a Comment

Laat een reactie achter

Door een reactie te plaatsen gaat u akkoord met de verwerking van de ingevulde gegevens door Observant.
Voor meer informatie: Privacyverklaring
By responding, you agree to send the entered data to Observant.
For more info: Privacy statement

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

CAPTCHA Afbeelding
Enter the code shown above: