Back to list All Articles Archives Search RSS Terug naar lijst Alle artikelen Archieven Zoek RSS

Waarom kom jij (niet) fluitend naar je werk?

Waarom kom jij (niet) fluitend naar je werk?

Photographer:Fotograaf: UM

Nieuw UM-medewerkersbelevingsonderzoek maandag online

MAASTRICHT. Waarom kom jij (niet) fluitend naar je werk? We vinden je werk-privé balans belangrijk: vertel ons hoe je erin staat! De UM is internationaal, maar ook inclusief? Dit is een kleine greep uit de onderwerpen van het nieuwe medewerkersbelevingsonderzoek dat komende maandag 24 september online gaat. De uitkomsten worden gebruikt om het bestaande HR-beleid aan te scherpen.

“De opening van het academisch jaar ging over duurzaamheid”, zegt Fred Zijlstra, hoogleraar arbeid- en organisatiepsychologie en nauw betrokken bij het onderzoek. “Hoe kunnen we hier leven zonder dat de aarde opgebrand raakt. Onze vraag is: hoe kunnen we ervoor zorgen dat UM-medewerkers met plezier naar hun werk gaan zonder dat ze opgebrand raken.” De focus van het bestaande personeelsbeleid ligt niet zoals jaren geleden op ‘excellentie’, maar op “duurzame inzetbaarheid en inclusiviteit”, vult directeur Human Resources, Antoon Vugts, aan. Hij en Zijlstra ontwikkelden samen met diversiteitsmanager Constance Sommerey, onderzoeker Bram Fleuren en Andries de Grip, directeur Research Centre for Education and the Labour Market (ROA), de vragenlijst. Het is voor het eerst dat voor een dergelijk grootschalig HR-onderzoek een beroep wordt gedaan op de expertise die al in huis is.

Veilig voelen

De vragen gaan over werkdruk, erbij horen (inclusiviteit), mobiliteit, leiderschap, je veilig voelen, kunnen leren, loopbaanplanning, vitaliteit, hoe ‘gezinsvriendelijk is de UM’, enzovoort. “Allemaal zaken die van belang zijn voor duurzame inzetbaarheid”, vertelt Vugts. “Hierbij zijn blijven leren, ontwikkelen en mobiliteit belangrijk.”

Sommige vragen nodigen uit om na te denken over anderen, zegt diversiteitsmanager Sommerey: “Wat denk je, is de UM een goede werkgever voor niet-Nederlanders? Niet-Limburgers? Mensen met een (andere dan christelijke) religieuze achtergrond?” Andere vragen spreken de medewerker direct aan, vertelt Vugts. “Stel, iemand zegt dat hij al jaren geen functioneringsgesprek meer heeft gehad. Dan vragen wij: wat heb je zelf gedaan om dit bespreekbaar te maken?” 

Tweede deur

Aan het einde van het medewerkersbelevingsonderzoek, “zit nog een deur”, aldus Zijlstra. “Achter die deur stellen we heel persoonlijke vragen, deelname is vrijwillig, maar we vragen iedereen met nadruk om ook dit laatste deel in te vullen. Wij willen namelijk graag weten of er een verband is tussen de antwoorden en het behoren tot een bepaalde minderheidsgroep. Maakt het uit of je moslim bent, homo, een kleur hebt of alleenstaande ouder? Misschien voelt een bepaalde groep zich onveiliger of minder geaccepteerd, dan kunnen we daar beleid op maken.” Hij benadrukt dat de antwoorden “absoluut anoniem zijn en niet terug te voeren op individuen”.

Beleid

Op basis van de uitkomsten willen zij de faculteiten en servicecentra voorstellen om zogenoemde focusgroepen samen te stellen. Zijlstra: “We kijken met hen of ze de knelpunten herkennen en denken met hen na over mogelijke oplossingen.” Uiteindelijk is het doel om het huidige algemene HR-beleid verder te ontwikkelen. Vugts: “We bieden straks drie leiderschapsleergangen aan vanuit het nieuwe Staff Career Center. De enquête gaat ons input geven voor de inhoud daarvan. Hetzelfde verhaal gaat op voor de jaargesprekken nieuwe stijl.  Of de diversiteitsagenda.”

De vijf hopen mede door een pr-campagne in de vorm van posters en mailberichten op een respons van 60 procent. Vugts: “Bij vorige tevredenheidsonderzoeken, die wij aankochten, was de respons tussen de 20 en 30 procent.”

 

Categories:Categorieën:

CommentsReacties

There are currently no comments.Er zijn geen reacties.

Post a Comment

Laat een reactie achter

Door een reactie te plaatsen gaat u akkoord met de verwerking van de ingevulde gegevens door Observant.
Voor meer informatie: Privacyverklaring
By responding, you agree to send the entered data to Observant.
For more info: Privacy statement

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)