FPN wil aparte afdeling voor onderwijs

FPN wil aparte afdeling voor onderwijs

Innovatief onderwijs bespreken en een gemeenschapsgevoel creëren

16-06-2021

MAASTRICHT. De faculteit psychologie en neurowetenschap wil een aparte afdeling oprichten voor stafleden die zich vooral met onderwijs bezighouden. Nu werken losse groepjes aan innovatief onderwijs en hebben ze niet altijd veel contact met elkaar. Spontaan en informeel overleggen is lastiger geworden doordat de faculteit de laatste jaren sterk gegroeid is.

Ook voelen docenten, die ten minste 70 procent van hun tijd aan onderwijs besteden, zich niet altijd op hun plek binnen een (meer op onderzoek gerichte) vakgroep. De nieuwe Section Teaching and Innovation of Learning (STIL) moet het makkelijker maken om onderwijservaringen en nieuwe ideeën uit te wisselen, maar ook het gemeenschapsgevoel onder docenten vergroten.

Op deze manier is er een centraal punt waar het wetenschappelijk personeel (dat maximaal 50 procent van de tijd aan onderwijs besteedt) en het bestuur kunnen aankloppen voor advies. Ook de professionalisering van docenten, bijvoorbeeld door het volgen van tutortraining of in het kader van Continuing Professional Development, wordt voortaan vanuit deze groep gecoördineerd. Daarnaast wil FPN zich nog meer richten op het binnenhalen van onderwijssubsidies zoals de Comenius-beurzen van het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek. 

De nieuwe afdeling is bedoeld voor alle 'voltijds' docenten, of ze nu een tijdelijk of vast contract hebben. Het staat hen vrij daarin een keuze te maken, ze mogen ook bij de vakgroep blijven. Het plan wordt aanstaande donderdag in de faculteitsraad besproken. Het bestuur hoopt dat STIL in september 2021 officieel van start kan gaan.