U-raad kritisch over jaarverslag UM

U-raad kritisch over jaarverslag UM

“Het lijkt wel een marketingpitch”

30-06-2022 · Nieuws

MAASTRICHT. Waar zijn de kritische opmerkingen in het jaarverslag 2021? Bijvoorbeeld over werkdruk? Afgelopen woensdagmiddag stelden universiteitsraadsleden er vragen over in de plenaire vergadering.

Het jaarverslag wordt jaarlijks opgesteld voor het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, legt vicevoorzitter van het college van bestuur Nick Bos uit na een vraag van studentraadslid Moritz Takacs. Dat document zal ongetwijfeld aan alle eisen van het ministerie voldoen, maar toch kon het op wat commentaar van de raad rekenen.

“Ik wil me graag respectvol uitdrukken, maar dit lijkt wel een marketingpitch”, zegt Takacs. “Er staan veel succesverhalen in, maar de ‘sleuteluitdagingen’ van de UM worden niet echt genoemd.” Ook collega-studentraadslid Lotte Meerhoff mist een kritische noot. Ze had daarom op zijn minst graag het statement van de accountant gelezen. Dat wordt normaal als appendix toegevoegd, maar ontbreekt in dit verslag, omdat het pas deze week binnen is gekomen. “Dat was een positief statement”, zegt Bos. Al voegt collegevoorzitter Rianne Letschert daaraan toe dat de accountant vooral naar de financiële processen kijkt, niet naar het narratief van het verslag.”

De collegevoorzitter vindt het een “goed punt” van de studenten. Hoe ze dat concreet gaat veranderen, blijft onduidelijk.

Ook Mark Govers, raadslid namens het wetenschappelijk personeel, is niet tevreden; er is veel te weinig aandacht voor werkdruk. Hij maakt al jaren een groot punt van dat thema. "Als ik dit zo lees, lijkt het wel alsof er hier helemaal geen sprake is van hoge werkdruk. Als dit document voor het ministerie is, moet dat zeker erin staan. Het lijkt me belangrijk dat de minister weet dat dat wel zo is.”

Auteur: Yuri Meesen

Foto: Pixabay

Tags: Jaarverslag,universiteitsraad,

Reacties

Nico Rasters

Aangezien Moritz een student is zal ik het hem niet kwalijk nemen dat hij zich onzorgvuldig heeft uitgedrukt. Maar je kunt niet zeggen dat het op een marketingpitch lijkt. Er is hard aan gewerkt. Het LIJKT niet op een marketingpitch, het IS een marketingpitch. Zo ook het verhaal (email van 14 juli) over de "succesvolle" implementatie van de Applicant Journey en de SAP Cloud. Een "verbeterd" aanmeldproces? En het SuccessFactors gebeuren zou "gebruiksvriendelijk" zijn? De meest basale functionaliteit is het tonen van het aantal verlofuren, en daar gaat het al fout. Het enige waar ik een compliment voor kan geven is voor ASK-HR. Snelle beantwoording met een gevoel voor humor en inlevingsvermogen.
Al met al zou de U-raad ondertussen toch wel beter moeten weten. Ik werk al jaren voor de UM, en de zelfverheerlijkende propaganda neemt enkel toe. Als je problemen niet kunt erkennen, kun je ze ook zeker niet oplossen. Maar ach, de universiteit is ooit naar de regio gehaald als werkverschaffingsproject. En als de UM ergens goed in is, dan is het dat wel. Elk project is vanuit die optiek inderdaad enorm succesvol, en werkdruk een kers op de taart.

Voeg reactie toe

Klik hier voor onze privacyregels

Vanaf januari 2022 plaatst Observant alleen nog reacties van mensen wier naam bekend is bij de redactie.