Eerste indruk cateraar Eurest: men is tevreden, maar prijs en banqueting kunnen beter

Eerste indruk cateraar Eurest: men is tevreden, maar prijs en banqueting kunnen beter

Personeelstekort ook groot in horecabranche

04-07-2022

MAASTRICHT. Cateraar Eurest had niet de makkelijkste start bij de Universiteit Maastricht. Terwijl heel Nederland in lockdown zat en de universiteit vrijwel volledig gesloten was, ging hun contract in. Inmiddels kunnen studenten en medewerkers al een aantal maanden normaal gebruik maken van hun diensten. Hoe gaat dat?

Hij heeft de resultaten van de laatste Flycatcher-enquête net onder ogen gekregen, vertelt René Kersten van Eurest. “Over het algemeen is men tevreden. Dat zien we ook terug in het doorlopende gastenonderzoek dat mensen kunnen invullen door een QR-code te scannen als ze in onze restaurants of winkels zijn.” Twee dingen die al jaren terugkomen in de enquête – ook onder de oude cateraar Albron – zijn de prijs en het vegetarische/veganistische aanbod. De prijs is een lastige, zegt ook contractmanager Mark Anneveldt. “Grondstofprijzen blijven stijgen, dus net zoals de dagelijkse boodschappen zullen ook de prijzen hier voorlopig niet dalen.” “We vergelijken regelmatig onze prijzen met andere bedrijven op en rond de universiteit. Die zijn vergelijkbaar, maar mensen verwachten soms dat ze op de universiteit lager liggen” vult Kersten aan. Eurest blijft aan het plantaardige aanbod toevoegen, zegt Kersten. “Maar er kan natuurlijk altijd meer. Daarom hebben we de afgelopen maanden verschillende studieprojecten van studenten gefaciliteerd om te onderzoeken hoe we nog verder kunnen verbeteren.”

Uitgestelde plannen

Kersten hoopt ook dat de cateraar binnenkort een aantal afspraken uit het contract kan nakomen die door corona op de lange baan zijn geschoven. “We wilden bijvoorbeeld een Idea-wedstrijd uitschrijven waarin studenten ideeën kunnen indienen op het gebied van duurzaamheid, het assortiment, de kwaliteit van de producten en dienstverlening. De beste ideeën krijgen een waardebon van de Ikea, vandaar de naam van de wedstrijd; Idea. Maar daarvoor moeten studenten wel op de campus zijn en goed bekend raken met het huidige aanbod.”

Een ander plan betreft eten en drinken dat weggegooid moet worden. “We willen het afval gaan wegen en labelen. Zo krijgen we informatie waarmee we onze bedrijfsprocessen kunnen aanpassen. Het idee is dat we slimmer gaan werken en minder afval produceren. Als je weet dat je vaak tomatensoep moet weggooien, kun je minder tomatensoep maken. Als je te veel producten over de datum hebt, kun je anders inkopen. Het is nogal een investering – we willen de afvalbakken hiervoor van tablets en camera’s voorzien – en het heeft alleen zin als we normale productie draaien, anders krijg je geen goed beeld.”

Personeelstekort

Dan is er nog het personeelstekort. Zoals zoveel horecaondernemingen heeft ook Eurest hier last van. “In de mensa’s en shops gaat het redelijk goed en hebben we het aardig op orde”, zegt Kersten. “Maar als iemand ziek is of een dag vrij, hebben we moeite om dat op te vullen. We maken gebruik van uitzendbureaus, maar ook zij kunnen moeilijk mensen leveren. Alle horecazaken vissen in dezelfde poel.”

Een groter personeelsprobleem is er bij de catering voor vergaderingen, borrels en andere evenementen, het zogeheten banqueting. “Dat is nog niet waar het zijn moet”, zegt Anneveldt. “Voor corona – toen Albron nog de cateraar was – werkten daar acht mensen”, legt Kersten uit. “Tijdens de lockdowns werden tijdelijke contracten niet verlengd, waardoor we uiteindelijk nog maar vier medewerkers over hadden. Reguliere bestellingen leveren doorgaans geen problemen op, maar er worden ook veel speciale evenementen gehouden. Daarvoor krijgen we meer aanvragen dan ooit, waarschijnlijk omdat veel evenementen door corona zijn uitgesteld en nu alsnog gehouden worden. Gelukkig hebben we inmiddels twee nieuwe mensen kunnen aannemen.”

Alleen appels

Een andere klacht betreft het aanbod voor banqueting, dat zou te eenzijdig zijn. Sommigen kregen bijvoorbeeld in plaats van een schaal gemengd fruit alleen verschillende soorten appels. De manier van bestellen is veranderd, zegt Kersten. “We werken met het no waste-principe, wat inhoudt dat we bestellingen afstemmen op het wisselende aanbod in de restaurants. Voorheen bestelde je de broodjes die je wilde. Nu kun je alleen kiezen tussen gewone, vegetarische of veganistische broodjes. Welk beleg er precies op zit, ligt aan het aanbod van de restaurants die dag. Daardoor voorkomen we voedselverspilling. Daar was de UM tijdens de aanbesteding heel enthousiast over, maar voor de besteller is het even wennen. Overigens vind ik het terechte kritiek dat je niet alleen appels wil als je een gemengde fruitmand besteld. Als men bij het samenstellen van de mand vooral appel pakt uit het restaurant, omdat er daar veel van zijn, zie ik dat als gemakzucht. Dat moet beter.”

Auteur: Cleo Freriks

Foto: Daria Shevtsova

Tags: catering,eurest,cateraar,albron,vegetarisch,prijs,duur,personeelstekort,corona,crisis,veganistisch

Voeg reactie toe

Klik hier voor onze privacyregels

Vanaf januari 2022 plaatst Observant alleen nog reacties van mensen wier naam bekend is bij de redactie.