TikTokdrang: de ondraaglijke lichtheid van onderwijsvernieuwing

TikTokdrang: de ondraaglijke lichtheid van onderwijsvernieuwing

"Filmpjes van 30 seconden: we mogen tenslotte geen onredelijk beroep doen op de spanningsboog"

15-04-2024 · Column

Nieuw, nieuw, nieuw! Ik stop met colleges. Ik ga ze vervangen door TikTok. Korte filmpjes met heel weinig tekst. Veel gekke bekken trekken, vanzelfsprekend een infantiel dansje erbij, liefst met op de achtergrond een swingende schildpad of zo. Filmpjes van maximaal 30 seconden. We mogen tenslotte geen onredelijk beroep doen op de spanningsboog van de luisteraars en kijkers. Overbodig te zeggen dat elk TikTokfilmpje geldt als contactuur. Het is immers niet meer van deze tijd om te verlangen dat iemand werkelijk een uur aandachtig luistert en meedenkt. Moeten we misschien wel even het Onderwijs- en Examenreglement (OER) en andere regelingen laten aanpassen. Om dat makkelijk te maken heb ik ook een eigentijdse oplossing. We moeten af van al die geschreven tekst in OER en wat dies meer zij. Zóóó ouderwets. Vervangen door een paar infographics en klaar is Kees.

Eenmaal goed op TikTokstoom gekomen, ben ik niet meer af te stoppen in mijn vernieuwingsdrang. Fysieke onderwijsgroepen op de campus zijn passé. Ik ruil ze in voor geTikTokte tutorials. Het spreekt voor zich dat mijn prestaties op TikTok zwaar wegen bij mijn beoordelingsgesprekken. Aantallen volgers en likes zijn bepalend. Meer dan duizend volgers? Een extra periodiek. 10.000+ likes? Salarisschaal erbij. Plus aanstelling als voorzitter van de door mij op te richten taskforce ‘Hipper maken van het onderwijs’. (Ai, hier verraad ik mijzelf; zoals mijn tienerzonen mij graag mogen terechtwijzen: ‘Pap, iemand die het woord ‘hip’ nog gebruikt, is één ding zeker niet: ‘hip’).

Genoeg gekheid nu (diezelfde zonen hebben mij een verbod opgelegd van het vooroorlogse ‘alle gekheid op een stokje’). Ik ben geen onderwijsvernieuwer, geloof ik. Zo, het hoge woord is eruit. Ik haast mij te schrijven – disclaimer! – dat ik erg voor een continue zoektocht ben naar optimaal onderwijs dat bij de tijd is. Vanwege het slagveld dat ik menig vermeende onderwijsvernieuwing heb zien aanrichten, ben ik echter op mijn hoede. Beetje, guilty as charged, wantrouwend zelfs. De zelfbenoemde onderwijsvernieuwer, verblind door een onwrikbaar geloof in het eigen gelijk en in een voortdurende staat van ontkenning als het gaat om aantoonbaar mislukte projecten, helpt het onderwijs niet vooruit. Het enorme belang van goed, primair tot en met academisch, onderwijs is niet te overschatten. Maar waar onderwijsvernieuwing verwordt tot doel op zich, ligt onderwijsvernieling op de loer.
 

Sander Jansen, universitair hoofddocent aan de rechtenfaculteit

Auteur: Redactie

Foto: archief Sander Jansen

Tags: sanderjansen,tiktok,spanningsboog,onderwijsvernieuwing,aandacht,studenten

Voeg reactie toe

Klik hier voor onze privacyregels

Vanaf januari 2022 plaatst Observant alleen nog reacties van mensen wier naam bekend is bij de redactie.