Meer aandacht voor schrijven in beginnerscursus Nederlands

Meer aandacht voor schrijven in beginnerscursus Nederlands

Extra cursussen Social Dutch: van 15 naar zo’n 25 groepen per periode

18-06-2024 · Nieuws

MAASTRICHT. Social Dutch, de beginnerstraining voor studenten die Nederlands willen leren, krijgt een nieuw jasje. Er komt meer aandacht voor schrijfvaardigheden. Ook wordt het aantal groepen uitgebreid.

Alle eerstejaars en tweedejaars bachelor- en masterstudenten mogen aan de Universiteit Maastricht gratis de cursus Social Dutch volgen. De naam zegt het al: je leert je als buitenlandse student ‘sociaal’ te redden in het Nederlands. Wie de module afrondt, haalt dan ook niveau A1 ‘met een minnetje erachter’. “Het vergemakkelijkt het integreren in Maastricht, maar is écht de basis”, vertelt Melissa Verkleij, coördinator van het team Nederlands bij het UM-Talencentrum.

Er is vooral veel aandacht voor luisteren en spreken, maar daar komt verandering in na de zomer. De schrijfvaardigheden worden belangrijker. De overgang naar de cursus op A2-niveau wordt daardoor soepeler. “We werken straks met een doorgaande leerlijn.”

Ook nieuw: meer aandacht voor de Maastrichtse cultuur, voor evenementen of historie, “zodat studenten beter ‘landen’. Ook worden ze nog meer aangespoord te integreren, Nederlands te praten in de supermarkt, met vrienden, met buren, of een bijbaan te nemen in de horeca.”

Vrijblijvendheid

In september start het Talencentrum met een pilot: de veranderingen worden in één taalgroep (van maximaal 16 studenten) doorgevoerd. “Het is makkelijker om in één groep te beginnen, omdat je wil weten wat werkt en sneller dingen kunt aanpassen”, aldus Verkleij. Is het een succes, dan veranderen alle Social Dutch-groepen van opzet.

Na de zomer gaat bovendien de capaciteit omhoog: van 15 naar zo’n 25 groepen per periode (14 weken). “We weten nog niet het precieze aantal; het is geen verplichte cursus. Ook ligt het aan de financiering die voorhanden is.” De vrijblijvendheid zorgt al een hele tijd voor een flinke drop-out van zo’n 30 procent. Studenten haken af omdat ze het toch te veel vinden naast hun studie, “ze onderschatten het. Maar van wie wel doorgaat, slaagt bijna iedereen”, zegt Verkleij.

Haagse druk

In de Haagse politiek wil men meer aandacht voor het Nederlands in de academische wereld. Dat vergroot ook de kans dat de internationals na hun studie in Nederland blijven. Taal is daarom een belangrijk onderdeel van het omvangrijke wetsvoorstel ‘Internationalisering in balans’.

De druk vanuit de politiek wordt ook in Maastricht gevoeld; bestuurders van faculteiten hebben gesprekken gevoerd met het Talencentrum over wat er mogelijk is aan Nederlands taalonderwijs binnen de Engelstalige opleidingen, dus toegespitst op het vak dat de student op dat moment volgt. Met het gegeven dat men bij rechten iets anders vraagt dan bijvoorbeeld bij Business Engineering. Belangrijke vraag daarbij: hoe zorg je dat zo’n taalcursus niet ten koste gaat van de inhoud van het curriculum? Een werkgroep onder leiding van de directeur van het Talencentrum werkt op dit moment allerlei scenario’s uit.