Behoud digitalisering van het onderwijs

Veel studenten stellen tijdens een hoorcollege geen vragen omdat ze verlegen zijn

01-06-2021

Nu bij ons de coronapandemie bedwongen lijkt, wil iedereen zo snel mogelijk terug naar zoals het vroeger was. Ook in het onderwijs. Dus geven we vanaf september weer gewoon hoorcolleges en tutorgroepen. Het zou een groot verlies zijn als hierdoor de onderwijsverbeteringen die tijdens de coronacrisis zijn doorgevoerd, weer verdwijnen.

De afgelopen anderhalf jaar heb ik mijn hoorcolleges op video opgenomen. Daarnaast heb ik kennisclips opgenomen over actuele onderwerpen. Het videocollege konden studenten bekijken wanneer ze wilden. De tijd waarop het college in het rooster was gepland, werd gebruikt voor vragen en discussie. Terwijl er tijdens een gewoon hoorcollege voor bachelor-studenten meestal niet meer dan een handvol vragen zijn, duurden de vragen en discussie na het videocollege een uur of langer.

Voor deze grotere hoeveelheid vragen zijn meerdere redenen. Studenten kunnen langer nadenken over de stof van een videocollege voordat ze een vraag stellen. Bij een hoorcollege gaat het moment vaak voorbij als de docent naar een ander onderwerp overstapt. Belangrijk is ook dat studenten tijdens de Zoom-bijeenkomsten hun vragen anoniem kunnen stellen. Veel studenten stellen tijdens hoorcolleges geen vragen omdat ze verlegen zijn of denken dat ze een domme vraag stellen en dat anderen hun daarop aankijken.

Uit de onderwijswetenschappen weten we dat gerichte feedback de meest effectieve vorm van leren is. Vele malen effectiever dan een hoorcollege. Studenten leren het meest van de vragen over onderwerpen die ze niet begrijpen en nogmaals uitgelegd willen hebben.

Het videocollege en de kennisclips dreigen weer te verdwijnen. Ons bureaucratische onderwijssysteem werkt deze digitalisering van het onderwijs tegen doordat alleen fysieke aanwezigheid bij onderwijsbijeenkomsten wordt beloond. De video’s moet je in je vrije tijd opnemen. De onderwijsverbeteringen door digitalisering moeten behouden blijven en daarvoor moeten videocolleges en kennisclips voor docenten meetellen als onderwijsactiviteit.

Behoud digitalisering van het onderwijs
Prof. Wim Groot