Orde in de (ziekenhuis)chaos

Orde in de (ziekenhuis)chaos

Wat als een dag niet loopt zoals gepland en je ook nog coassistenten wil begeleiden?

06-09-2022 · Medewerkerscolumn

Thuis word ik weleens gekscherend een verstrooide professor genoemd, al is het maar vanwege de papieren op en naast mijn bureau. Verstrooid kan ik mezelf echter niet noemen. Sterker nog, ik houd van orde. Orde in de chaos van het zo vaak drukke leven. Dat is lastig, zeker als je werkzaam bent in een ziekenhuis. Een plek waar je vaak niet precies weet hoe je dag eruit gaat zien.

Ik ben niet de enige voor wie grotendeels wordt bepaald ‘hoe de dag loopt’. Dit geldt zeker ook voor de coassistenten die met mij meelopen. Zij beginnen vaak met een planning aan hun dag. Zo hebben zij zich misschien voorgenomen een specifieke patiënt onder hun hoede te nemen tijdens de visite, of een onderzoek te bekijken van een patiënt. Maar gedurende de dag blijkt wellicht dat die eerste patiënt plots ernstig ziek in bed ligt, de ander al in alle vroegte weggeroepen is voor het onderzoek, en bij weer een ander is de voorbereiding voor het onderzoek mislukt of geweigerd.  

Hoewel ik een passie heb voor opleiden en onderzoek naar onderwijs, kom ik er in de praktijk achter dat ik het maar lastig vind om in deze vorm van chaos coassistenten te begeleiden. ‘Orde in de chaos’ houden, kost mij, ook als arts-assistent, nog steeds energie. Tegelijkertijd zijn dat soort situaties ook leermomenten. Onlangs sloeg ik bij ons jaarlijkse internationale congres over medisch onderwijs dan ook maar eens een symposium met toonaangevende onderzoekers over. In plaats daarvan koos ik voor een door topclinici aangeboden workshop over opleiden als je zelf nog opgeleid wordt.
Ik nam een paar mooie tips mee naar huis. Dat het benoemen van alles wat ik zie, hoor en doe bij een ernstig zieke patiënt leerzaam is voor coassistenten. Dat ik bij een patiënt aan bed er dus voor moet zorgen dat het impliciete expliciet wordt. Dat als de coassistent niet kan meekijken bij het ene onderzoek, er altijd wel een ander onderzoek is waarbij het wél lukt. Weliswaar niet zo gepland, maar dan leren zij ook hoe alles anders kan lopen.

De eindboodschap van de workshop voorspelde dat mijn keuze voor deze afslag de juiste was: "Good learners make good teachers". Op naar een leerzaam academisch jaar!

Stephanie Meeuwissen, arts-assistent Interne Geneeskunde in het MUMC+ en onderzoeker bij de School of Health Professions Education

Auteur: Redactie

Foto: archief Stephanie Meeuwissen

Categoriëen: Columns en opinie
Tags: stephanie,coassistenten,opleiden

Voeg reactie toe

Klik hier voor onze privacyregels

Vanaf januari 2022 plaatst Observant alleen nog reacties van mensen wier naam bekend is bij de redactie.