Fietsend rijk worden

Fietsend rijk worden

Zuyd Hogeschool, vertelt een betrouwbare bron, geeft 21 cent per fietskilometer

11-01-2024 · Redactioneel

Een bivakmuts, een pet met oorkleppen, extra dikke handschoenen en een regenbroek over de gewone broek. Nee, charmant was het allerminst op deze eerste maandag na de kerstvakantie, maar het hielp. Na vijftien fietskilometers door de eerste winterprik van 2024 kwam ik verre van verkleumd aan op de redactie.

Ik fiets bijna altijd naar het werk, gewoon omdat het (meestal, maar niet tijdens stortregen of stormwind tegen) lekker is en - mooi meegenomen - gezond. Bovendien ben ik met de auto niet heel veel sneller, gelet op files, stoplichten en drukte in de stad rond 8.20 uur.

Kleine wc

In mijn fietstas zitten een setje kantoorkleding en een handdoek zodat ik me voor het werk kan opfrissen en omkleden. Denk niet dat wij hier op de Lenculenstraat 14 een echte douche hebben. Ik moet het doen met onze wc, die zo klein is dat langbenigen met de knieën tegen de afvalbak stoten. Riant is het dus niet. Maar het kan niet anders, ons keukentje (lees: een aanrecht met plek voor maximaal twee mensen) is geen optie, want dat is een ‘open’ keuken die uitkomt op de gang.

Fatsoenlijke verlichting

Waarom dit geschrijf over mijn dagelijkse woon-werk-fietstocht? De UM denkt opnieuw - voor corona lag er al een plan maar dat werd afgeschoten - na over het mobiliteitsbeleid en wil uiteindelijk zoveel mogelijk medewerkers uit de auto en in de bus, trein of op de fiets krijgen. Dat zal niet zonder slag of stoot gaan, vermoedt de UM-werkgroep En Route. Daarom willen ze “de randvoorwaarden” zo aantrekkelijk mogelijk maken. Denk aan overdekte fietsstallingen, een ruimere fietsaanschafregeling, en wie weet een douche in elk pand. En dan ook graag fatsoenlijke verlichting bij de fietsenstallingen. Nu is het zo goed als donker als ik aan het einde van de middag mijn fiets uit het rek haal. 

21 cent  

Waar de werkgroep ook over nadenkt: “Je kunt er voor kiezen om de fietser te belonen. Sommige organisaties en bedrijven geven hun fietsers bijvoorbeeld al een vergoeding per kilometer.” Zo geeft Zuyd Hogeschool, vertelt een betrouwbare bron, 21 cent per kilometer. Fietsers bij KPN zijn nog beter af, zij krijgen sinds deze zomer 40 cent. Wauw, dat zou betekenen dat ik fietsend rijk word met mijn 30 kilometer per dag. We zullen zien wat het wordt. Als ik mag kiezen: liever eerst een goede verlichting bij de stalling en een betere wasgelegenheid.

Auteur: Riki Janssen

Foto: Observant

Tags: mobiliteit,mobiliteitsplan,en route,fietsvergoeding,fiets,bus,trein,auto

Voeg reactie toe

Klik hier voor onze privacyregels

Vanaf januari 2022 plaatst Observant alleen nog reacties van mensen wier naam bekend is bij de redactie.